Rozmowa z Markiem Garrettem, prezesem Borealis

Jak w tej chwili kształtuje się przyszłość jeśli idzie o podstawową działalności firmy, czyli część koncernu odpowiadającego za chemikalia?
Wprowadzamy nowe strategie inwestycyjne, więc przyszłość sektora Base Chemicals wygląda optymistycznie. W ciągu trzech najbliższych lat zainwestujemy 145 mln euro w rozwój fabryki nawozów i melaminy w austriackim Linzu. W tym samym czasie skupimy się na podniesieniu wewnętrznej wydajności i dochodowości w tej fabryce. Kolejnym ważnym przedsięwzięciem w 2011 r. będzie zakończenie prac związanych z usprawnieniem czasu transportu melaminy, co poprawi nasza ogólną działalność w tym obszarze, uczyni nas konkurencyjnymi pod względem kosztów oraz poprawi finalną jakość.

Ale przede wszystkim segment Base Chemicals to grupa petrochemiczna w Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jej możliwości w odniesieniu do feedstocków, poliolefin, fenoli i acetonu, krakingu parowego, nawozów, melaminy są często niedocenianym wkładem w odniesieniu do całej grupy Borealis. Zamierzamy kontynuować inwestycje, tak aby w tych obszarach dokonywał się dalszy wzrost.

Jaka jest zatem międzynarodowa strategia wzrostu Borealisa w świetle zmian rysujących się na rynkach?
Przetrwaliśmy z powodzeniem czas załamania rynkowego i tym samym przygotowaliśmy się na to, by notować korzyści w czasie zbliżającego się rynkowego wzrostu. Będzie to trwać zapewne kilka lat.

Mamy w planach rozmaite inwestycje na całym świecie. W Szwecji rozpoczęła właśnie działalność nasza nowa fabryka polietylenu niskiej gęstości i produkuje ona tworzywa dla dwóch bardzo wymagających obszarów: przemysłu foliowego i rosnącego szybko rynku kabli i drutów.

Mieszczący się w Abu Dhabi koncern Borouge, czyli podmiot powstały w 1998 r. w wyniku joint – venture między Borealisem i Abu Dhabi National Oil Company, zainaugurował działalność swojej drugiej jednostki wytwarzającej olefiny i poliolefin. Zaplanowana jest już budowa trzeciej instalacji znajdującej się w sąsiedztwie wymienionej.

Ta ukończona już inwestycja pozwoli Borouge rozszerzyć swoje zdolności w produkcji polipropylenu i zwiększyć ogólne moce w poliolefinach do więcej niż 2 mln ton rocznie. Trzecia instalacja, która zacznie działać w 2014 r. jeszcze je podniesie do poziomu 4,5 mln ton rocznie.

By wspomóc ten wzrost Borouge inwestuje także w logistykę. Ponadto rozwija instalacje compaundingu w Singapurze i Chinach. Ma to pomóc nam w sprostaniu wyzwaniom stawianym przez rosnący popyt w Azji i na Bliskim Wschodzie i uplasować nas na pozycji wiodącego dostawcy tworzyw sztucznych w tym wymagającym regionie świata.

Jak przedstawia się aktualnie pozycja Borealisa pod względem innowacyjności?
Rozmawiałem nie tak dawno temu z szanowanym przedstawicielem naszej konkurencji, który oznajmił, że kilka lat temu śmiał się z nas, gdy zaczęliśmy mówić, że chcemy zostać liderem pod względem innowacyjności w przemyśle poliolefinowym. Ale przyznał, że teraz już absolutnie się nie śmieje. Myślę, że takich komplementów pod naszym adresem ze strony konkurencji jest zdecydowanie więcej. Moim zdaniem jesteśmy prawie jedynymi w branży, którzy dokonują dyferencjacji poprzez innowacje.

Kontynuowaliśmy postęp w naszym programie o nazwie Tworzenie Jakości poprzez wysiłki innowacyjne podejmowane w wielu miejscach w Europie. Dla przykładu w Linzu budowana jest fabryka pół – komercyjnego katalizatora za 75 mln euro, której start jest planowany w przyszłym roku. Pozwoli nam to rozwinąć i podnieść skalę produkcji katalizatorów potrzebnych do wytwarzania polimerów.

W Abu Dhabi Borouge rozpoczęło budowę za 70 mln dolarów nowego Centrum Innowacyjnego, które ma być gotowe na koniec 2011 r. Centrum będzie współpracować z naszym europejskim centrum innowacji jak również lokalnymi i międzynarodowymi instytucjami edukacyjnymi. Celem będzie podniesienie kompetencji naukowców z Emiratów Arabskich w dziedzinie polimerów.

Zwyciężyliśmy też w corocznym konkursie Frost & Sullivan Innovation Award przedstawiając wlot powietrza kolektora z polipropylenu wzmacnianego włóknem szklanym. Kontynuujemy ponadto nagradzanie wyśmienitych studenckich pomysłów w konkursie Student Innovation Award. Ten konkurs przyczynia się do ośmielania, stawiania odważnych wizji przyszłemu pokoleniu, tak aby zainteresowało się ono jak innowacje w dziedzinie tworzyw sztucznych mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo.

Czytaj więcej:
Rynek 1135
Wywiad 296