Rozmowa ze Stefanem Schnizerem z firmy Cartondruck

Rozmowa ze Stefanem Schnizerem… Niemiecki koncern CD Cartondruck AG to liczący się producent opakowań tekturowych. ma na swoim koncie wiele nagród branżowych. Działa również w Polsce, gdzie produkuje rocznie 80 milionów opakowań kartonowych. Głównymi klientami są znani producenci kosmetyków i perfum oraz producenci farb do włosów w Polsce i Europie.

Opakowania produkowane przez firmę CD Cartondruck AG zdobyły już wiele międzynarodowych nagród. Co decyduje o ich powodzeniu?
Stefan Schnizer: - Musimy zaoferować prawdziwą nowość, a nie tylko ulepszoną wersję już istniejących produktów. Może to być innowacyjny materiał opakowaniowy, jak np. karton przyjazny dla środowiska, który zastępuje tworzywo sztuczne. Albo może to być również technika uszlachetniania, jak np. flokowanie, które jako pierwsi na świecie zastosowaliśmy na opakowaniu perfum, żeby uzyskać efekt aksamitu.

Stefan Schnizer, Cartondruck


Jakie korzyści odnosi klient z tego typu wyszukanych efektów?
Nawet jeżeli wdrożenie niektórych innowacyjnych pomysłów jest stosunkowo drogie, należy najpierw zadać sobie następujące pytanie o to jaki cel chce osiągnąć odbiorca, wybierając takie, a nie inne opakowanie. Zwłaszcza w przypadku artykułów takich jak perfumy, których istnieje niezliczona ilość i konsumenci nie są w stanie ich wszystkich wypróbować, wyjątkowe opakowanie wyróżnia dany produkt spośród innych i wpływa na jego sprzedaż. Nasz klient osiągnął zamierzony cel, decydując się na innowacyjne opakowanie: projekt opakowania wywołał sensację. I właśnie tego typu pomysły są od czasu do czasu nagradzane.

A co z samym konsumentem? Czy funkcjonalność została zepchnięta na boczny tor?
Dobre opakowanie musi być fascynujące, a zarazem funkcjonalne. Nic bardziej nie denerwuje klienta jak fakt, że opakowanie trudno się otwiera i zamyka, niezależnie od tego o jaki produkt chodzi, czy to kosmetyki, artykuły spożywcze czy może leki. Stąd funkcjonalność, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozwój demograficzny, staje się coraz ważniejsza. Mam na myśli przede wszystkim opakowania przeznaczone dla osób starszych, np. takich, które mają słaby wzrok albo nie są w stanie sprawnie poruszać rękoma i palcami. Nasze opakowanie z tzw. zawiasem dowodzi tego, że innowacyjny wygląd oraz łatwość obsługi nie wykluczają się nawzajem: tutaj zawartość, w tym przypadku butelkę, wyjmuje się z boku.

W państwa opakowaniach występują różne efekty mat-połysk, pigmenty, laminowanie - wszystko się błyszczy i mieni. Czy nie prowadzi to do nadmiaru bodźców zmysłowych?
Nie, wręcz przeciwnie. Właściwości multisensoryczne w zakresie wyróżniania produktów, nie są wciąż jeszcze wystarczająco wykorzystywane. Dlatego też staramy się odkrywać nowe możliwości w tej dziedzinie.

Na przykład ze względu na zmysł dotyku kaszerowaliśmy pudełko oryginalnym płótnem wykorzystywanym do oprawiania książek. Klient chciał, aby opakowanie perfum wywoływało specjalny, naturalny efekt. I nie chodziło przy tym o sam wygląd, czyli niebieski kolor materiału, ale też o powierzchnię o oryginalnej strukturze tkaniny. Trudność przy produkcji polegała na tym, aby kaszerować tkaninę nie dopuszczając do powstania pęcherzy i następnie nadrukować, techniką offsetową, tekst małą czcionką.

Czytaj więcej:
Rynek 1135