Rozwiązania firmy Sidel sprawdzają się w Afryce

Rozwiązania firmy Sidel sprawdzają…

Firma StrongPack Ltd. rozpoczęła niedawno działalność na rynku nigeryjskim, stawiając sobie ważne zadanie - zostać numerem jeden wśród przedsiębiorstw zajmujących się wysokiej jakości pakowaniem na zamówienie napojów bezalkoholowych w całej Afryce. W ramach realizowanego od podstaw projektu inwestycji w ciągu dwóch lat firma zainstalowała łącznie cztery linie firmy Sidel, w tym linię przeznaczoną do napełniania puszek, dwie standardowe kompletne linie PET i jedną linię PET obejmującą system powlekania Actis firmy Sidel. Ostatnie spośród wymienionych rozwiązań miało decydujące znaczenie dla wydłużenia okresu przydatności napojów do spożycia, odpowiadając tym samym na niektóre wyzwania stawiane przez lokalny łańcuch dystrybucji. Dzięki zastosowaniu rozwiązania Actis, firma StrongPack mogła zmniejszyć masę butelek o 25% i jednocześnie przeprojektować ich kształty. 

Napoje gazowane to druga co do popularności kategoria napojów w Afryce, ustępująca wyłącznie wodzie butelkowanej. Co więcej, segment ten nieustannie się rozwija, głównie z uwagi na rosnącą siłę nabywczą konsumentów zamieszkujących kontynent, charakteryzujący się demografią z największym odsetkiem młodych osób na świecie.  Proces dystrybucji komplikują jednak długie trasy transportowe i trudne warunki drogowe, co stwarza duże zapotrzebowanie na napoje butelkowane o dłuższym okresie przydatności do spożycia.

Na kontynencie afrykańskim będącym rynkiem wschodzącym, jednym z wyróżniających się krajów jest Nigeria, którą zamieszkuje przeszło 195,9 miliona osób, a wzrost liczby ludności w 2018 roku wyniósł 2,6%.  W ciągu ostatnich kilku lat, nawet podczas załamań gospodarczych obserwowano tam doskonałe wyniki rynku napojów gazowanych, natomiast w latach 2012-2017 nastąpił tam wzrost skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu rynku detalicznego o 11,1%. Zjawisko to było spowodowane głównie wzrostem liczby ludności, konkurencją cenową i agresywnymi kampaniami marketingowymi głównych międzynarodowych graczy na rynku napojów gazowanych.  

Długoterminowe podejście biznesowe ukierunkowane na innowacyjność 

Dostrzegając możliwości biznesowe na rynku napojów gazowanych, w 2018 roku firma StrongPack zaistniała na tym rynku jako przedsiębiorstwo zajmujące się co-packingiem napojów bezalkoholowych, stawiając przed sobą kilka ambitnych celów: 

- W ciągu najbliższych pięciu lat chcemy stać się przedsiębiorstwem numer jeden wśród firm zajmujących się pakowaniem napojów bezalkoholowych w całej Afryce - wyjaśnił Del Tupaz, dyrektor zarządzający firmy StrongPack. 

- Jednocześnie dążymy do tego, aby stać się wiodącym partnerem na rynku nigeryjskim, oferującym najwyższej jakości usługi co-packingu wszystkim markom. Cel ten stanowi podstawę naszego podejścia do prowadzenia biznesu, które przynosi nam zdecydowane korzyści. Niedawno rozpoczęliśmy co-packing butelek PET o pojemności 600 ml dla wiodącej światowej firmy produkującej napoje bezalkoholowe - dodał Tupaz. 

Rozpoczynając działalność w Nigerii, firma StrongPack musiała zadbać o wyróżnienie swojej oferty wśród konkurencji oraz podkreślenie swoich możliwości względem graczy już obecnych na rynku w kraju, którego mieszkańcy wybierali dotychczas głównie szklane butelki zwrotne, uznawane wówczas za najpopularniejszą formą opakowania. Firma podjęła decyzję o inwestycji w najnowocześniejszą technologię produkcji butelek PET i puszek, poszerzając tym samym asortyment opakowań oferowanych swoim klientom. Do głównych zalet butelek PET należą wygoda, możliwość wielokrotnego użytku oraz bezpieczeństwo w całym łańcuchu dostaw, jednak wysokie temperatury panujące w Nigerii oraz trudne warunki logistyczne sprawiają, że zastosowanie opakowań PET jest bardziej wymagające niż w innych częściach świata. Niektóre produkty są wystawiane i sprzedawane na targowiskach zlokalizowanych na zewnątrz, często w miejscach nasłonecznionych, co powoduje odgazowywanie napojów. Ponadto w wyniku złego stanu dróg butelki są potrząsane w czasie transportu, co dodatkowo zwiększa utratę gazu zawartego w napojach. 

- Szukaliśmy rozwiązania, które pozwoliłoby nam sprostać niektórym z tych wyzwań. Po wnikliwej analizie stwierdziliśmy, że rozwiązania firmy Sidel, w szczególności opracowany przez firmę system Actis, który został zintegrowany w konfiguracji Combi w ramach jednej z naszych kompletnych linii PET, sprawdzi się najlepiej w lokalnych warunkach łańcucha wartości - stwierdził dyrektor zarządzający firmy StrongPack. Dzięki podjęciu tej decyzji firma StrongPack stała się pierwszym i do tej pory jedynym producentem napojów w Afryce wykorzystującym rozwiązanie Actis firmy Sidel, dzięki któremu jest w stanie zaoferować powlekane butelki PET na potrzeby napojów gazowanych.

strongpack-3