FEVE zauważyło też, że szkło jest najczęściej używanym i preferowanym materiałem do produktów alkoholowych, ale jednocześnie jest rzadko stosowane jako materiał opakowaniowy dla wody i produktów mlecznych. Zaskakujący był też wysoki poziom preferencji konsumentów w odniesieniu do opakowań szklanych. Jednak pomimo tego, że te preferencje dla szkła jako materiału opakowaniowego dla produktów alkoholowych, wody, soków i produktów mlecznych są wysokie, to nie we wszystkich kategoriach oczekiwania przekładają się na faktyczne użytkowanie.
- Brak dostępności produktów w opakowaniach szklanych jest jednym z powodów niestosowania produktów w tego typu opakowaniach. Konsumenci często nie znajdują w sklepach ich ulubionych produktów w opakowaniach szklanych – przyznają przedstawiciele FEVE, analizujący wyniki swej ankiety.
Dlaczego jednak w ogóle konsumenci sięgają po opakowania szklane?
Głównym wymienianym przez nich powodem była ochrona smaku, bezpieczeństwo dla zdrowia oraz fakt, że szkło jest przyjazne dla środowiska.
W kwestii ochrony smaku produktu, ankietowani podkreślali, że szklane opakowanie pozwala dostarczyć „prawdziwy smak” - dokładnie taki jak jest zamierzony. W ich opinii szkło nie traci również na wartości, nie koroduje, nie plami się, nie traci koloru dzięki czemu produkt w nim zawarty jest zawsze tak świeży jak był w trakcie jego pakowania. W odróżnieniu od innych materiałów opakowaniowych, produkty zapakowane w szkło nie reagują z wewnętrzną plastikową warstwą.
Komentarz:
Badanie jest ciekawe, ale nie uwzględnia jednej istotnej rzeczy. Chyba celowo. Mianowicie opakowania szklane wciąż pozostają najdroższymi opakowaniami, a konsumenci oprócz świadomości ekologicznej, designerskiej i każdej innej przemawiającej za szkłem, posiadają jeszcze świadomość finansową. I choćby w badaniach ankietowych przypisywali szkłu same superlatywy, to i tak gdy przyjdzie do podjęcia decyzji o zakupie produktu, to „zagłosują” portfelem, a nie troską o ekologię czy piękny wygląd chowanej do lodówki butelki od mleka.
Zresztą wskazany aspekt, to jedna z ułomności wszelkich badań konsumenckich, o których oczywiście doskonale wiedzą badacze, pewnie wiedzą zamawiające je firmy, ale nie zawsze wiedzą obywatele, w stosunku do których badania są formą kształtowania zachowań. Przepytywani deklarują w nich bowiem pożądane postawy, niekiedy bardzo nonkonformistyczne, podczas gdy realnie, po cichu z dala od ankieterskiego wzroku, przyjmują postawy dużo mniej skomplikowane. Jedyne co w takim przypadku może badanie, to albo w podejmowanych przez nich decyzjach utwierdzać, albo wywoływać dyskomfort.
Opakowania szklane raczej na zawsze pozostaną kojarzone z wyrobami luksusowymi z tzw. wyższej półki. Picie wody jest koniecznością, choć może być również przyjemne. Przede wszystkim jednak to obowiązek i okoliczności zewnętrzne nie są tu sprawą pierwszorzędną. Stąd woda rozlewana jest w dużo mniej urodziwe od szklanych opakowania z tworzyw sztucznych. Z kolei picie dobrego wina koniecznością już nie jest i wiąże się z rytuałem oraz stosowną celebrą. A te wymagają oprawy, którą przynosi m.in. jakość opakowania - koniecznie w takich wypadkach szklanego.
Wydaje się więc, że granice między wzajemnym przenikaniem się opakowań szklanych a pozostałych zostały już dawno temu jasno wytyczone. Choć oczywiście nie będzie brakować wypadów poza te granice. Będziemy więc widzieć piwo w butelce PET i jogurt w luksusowym szklanym słoiku. Wciąż będą to jednak sympatyczne ciekawostki.
Szkło jako materiał opakowaniowy + komentarz
- Strony:
- 1
- 2