Wodór. Kompozyty. Przyszłość - pod tym hasłem 28-29 września w EXPO Kraków odbyły się 11. Międzynarodowe Targi Materiałów, Technologii i Wyrobów Kompozytowych Kompozyt Expo. 117 wystawców, 16 warsztatów eksperckich, 20 wystąpień światowej sławy specjalistów podczas konferencji Accelerate the Process: Hydrogen - Composites - Future - miniona edycja nie tylko pokazała, że targi powróciły w doskonałej formie, ale również, że są najważniejszym miejscem spotkań biznesu i nauki w tej części Europy.
- Jestem mile zaskoczony Targami Kompozyt Expo, frekwencją, dużym zainteresowaniem odwiedzających oraz programami towarzyszącymi, czyli konferencjami i prelekcjami różnego rodzaju specjalistów. Naprawdę bardzo fajne wydarzenie - ocenił Szczepan Gorbacz, CEO Amargo Sp. z o.o. Sp. K. Trudno o lepsze podsumowane najważniejszej imprezy o tej tematyce w Polsce.
Mówimy o tym co najważniejsze
Targi Kompozyt Expo sprawiły, że Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków przez dwa dni było na ustach całego świata. Wszystko za sprawą wodoru - alternatywy dla używanych obecnie tradycyjnych źródeł energii, będącego tematem przewodnim wydarzenia. Targi oraz towarzyszące im spotkania branżowe stały się forum wymiany wiedzy, która w połączeniu z praktyką firm oferujących na targach szereg rozwiązań, ma szansę przynieść wymierne korzyści na skalę światową.
- Wodór i kompozyty to nierozłączne połączenie. Wodór to materiał, który jest bardzo ważny dla bilansu energetycznego w naszym kraju, jak również w całej Europie. Kompozyty natomiast są potrzebne do tego, aby ten wodór odpowiednio magazynować i transportować. Targi, na których teraz jesteśmy dotyczą właśnie tych dwóch kluczowych zagadnień, czyli kompozytów i wodoru. Mamy tutaj firmy z całego świata, prężną współpracę z firmami niemieckimi i niemieckim Klastrem (dodałabym nazwę Composites United e.v.), dlatego polski Klaster, który zajmuje się właśnie technologiami kompozytowymi i wchodzi w technologię wodorową mógł się zaprezentować razem z partnerami i odbiorcami z krajów europejskich podkreślił - Andrzej Czulak, Lider Polskiego Klastra Technologii Kompozytowych.
Pierwszego dnia Kompozyt Expo odbyły się dwa specjalne panele konferencyjne, pod wspólnym tytułem: Accelerate the Process: Hydrogen - Composites - Future, dotyczące rozwoju technologii wodorowych, ich promocji, wdrażania oraz współpracy w tym zakresie. Prelegentami byli światowi eksperci m.in. z Niemiec, Słowenii i Włoch. Konferencja stała się również okazją do pierwszego spotkania partnerów realizujących program pilotażowy w obrębie wodoru dla Inicjatywy Awangarda.
- Gdy rozmawiamy o przyszłości, powinniśmy rozmawiać również o wodorze. Jeśli chcemy spełnić cel postawiony przez Unię Europejską zakładający dekarbonizację państw członkowskich do 2050 roku, musimy zapoznać nasze społeczeństwo z wodorem. W ESE Engineering, firmie w której pracuję, doszliśmy do wniosku, że największym problemem w tym zakresie jest wysoki koszt systemów przechowywania wodoru. To właśnie dlatego, eventy takie jak Kompozyt Expo skupiające się na różnorodnych materiałach są istotne dla rozwoju przyszłych projektów dotyczących wodoru. Jeśli nie będziemy mogli go używać w ekonomiczny sposób, nigdy nie stanie się on prawdziwą częścią naszych społeczności - podkreśliła Laura Semprini z firmy ESE Engineering, która poprowadziła jedno ze spotkań podczas konferencji.
Tu spotyka się biznes
Esencją targów branżowych są bezpośrednie spotkania, które często przeradzają się w długotrwałe relacje. Wiedzą o tym wystawcy, którzy przyjeżdżają z konkretnymi celami biznesowymi i przez dwa dni aktywnie uczestniczą w targach. Jak twierdzi Jakub Nowak z firmy Contec - głównym założeniem wystawiania się na imprezach targowych jest pozyskanie nowych klientów. Kiedy już mamy jakieś kontakty, korzystając z obecnej bazy możemy poprosić klientów o spotkanie, czy to u nich w firmie, czy zaprosić do nas. Natomiast zadaniem obecności na targach jest pozyskanie nowych kontaktów, których w bazie nie mamy, a branża kompozytowa jest dla nas nową branżą. Inna zaleta to to, że klient może nas poznać. My chętnie przedstawimy swoją firmę, powiemy co mamy do zaoferowania, możemy usiąść, chwilę porozmawiać, zaprezentować się bezpośrednio i myślę, że to jest właśnie największa wartość. Rozmowy na platformach online, które oferują takie spotkania nie dają pełnych możliwości. Naszym zdaniem człowieka nie da się w taki sposób dokładnie poznać. To my chcemy się zaprezentować i chcemy, żeby klient miał jak najlepsze wrażenia, a nie jesteśmy w stanie takich wrażeń zapewnić online.