Opracowana przez koncern Motorola technologia znakowania bezpośredniego DPM (ang: Direct Part Marking) staje się coraz popularniejszą metodą nanoszenia kodu kreskowego na produkty. DPM jest trwałym oraz skutecznym procesem znakowania komponentów poprzez grawerowanie oznaczeń bezpośrednio na części, która ma zostać zidentyfikowana. W naszym kraju jej wprowadzanie rozpoczyna właśnie firma HDF z Wrocławia.
- DPM to przyszłościowa technologia - wyjaśnia Rafał Tomczyk, kierownik serwisu w firmie HDF. - Jej podstawową zaletą jest możliwość implementacji nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach np. skrajnych temperaturach, ciśnieniu, zapyleniu, w których powszechnie stosowane etykiety nie mają zastosowania. Dzięki temu DPM umożliwia precyzyjny monitoring oznakowanej części czy produktu.
Co wyróżnia omawianą technologię?
Dzięki jej elastyczności możliwe jest oznaczanie takich powierzchni jak tworzywa sztuczne, metal, szkło, ceramika za pomocą jedno i dwuwymiarowego kodu kreskowego. Najpowszechniejszymi metodami znakowania w DPM są wypalanie laserowe, wytrawianie, nadruk atramentowy oraz grawerowanie.
Najczęściej po technologię znakowania bezpośredniego sięgają użytkownicy, działający w takich segmentach przemysłu, w których niestandardowe warunki są normą. Chodzi tu głównie o przemysł motoryzacyjny, chemiczny, elektronicznym. Wprowadzenie systemu DPM oznacza m.in. stworzenie możliwości dokładnego monitorowania ruchu oznaczonych przedmiotów i to od momentu ich produkcji aż po wycofanie z użycia.
Tym, co w największym stopniu charakteryzuje technikę znakowania bezpośredniego jest jej trwałość. Dzięki niej żadnego kodu naniesionego w tej technologii nie sposób zmazać, odkleić lub sfałszować. Jest to jedna z najważniejszych przewag tego systemu w porównaniu z tradycyjnymi etykietami. Ponadto DPM umożliwia przeprowadzenie procesu zakodowania znacznej ilości znaków na niewielkiej powierzchni. Maksymalnie ta liczba może osiągnąć poziom 3,6 tys. znaków.
Technologia znakowania bezpośredniego DPM firmy HDF
- Strony:
- 1
- 2