– Niezależnie od tego, czy zostaną wykorzystane w układzie napędowym, lekkich elementach konstrukcyjnych czy systemach elektronicznych i elektrycznych, nasze innowacje zostały stworzone z myślą o poprawie wydajności i funkcjonowania pojazdów, pozwalając na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i czyniąc te pojazdy bardziej przyjaznymi dla środowiska. Jednocześnie nasze materiały zapewniają wydajne pod względem kosztów rozwiązania w zakresie części, które nadają się do produkcji seryjnej na dużą skalę – wyjaśnia Martin Wanders, szef ds. globalnego rozwoju zastosowań w jednostce High Performance Materials (HPM) koncernu LANXESS.
Przetestowane w produkcji seryjnej – lekkie konstrukcje z termoplastycznych arkuszy kompozytowych
Jako przykład wykorzystania lekkich konstrukcji można wymienić konsolę akumulatora do pojazdów typu van: niewiarygodny potencjał, jaki termoplastyczne półprodukty kompozytowe wzmacniane włóknami ciągłymi marki Tepex oferują w dziedzinie lekkich konstrukcji kompozytowych o wysokiej odporności na obciążenia. Konsola została stworzona z wykorzystaniem procesu DLFT (Direct Long Fiber Thermoplastic) i materiału Tepex jako pokrycia wzmacniającego. – Dzięki użyciu materiału Tepex część ta jest w stanie przejść jeszcze bardziej rygorystyczne testy zderzeniowe, zarówno w bardzo niskich, jak i wysokich temperaturach, w przeciwieństwie do poprzedniej konstrukcji DLFT, w której wykorzystano inny materiał wzmacniający – powiedział Martin Wanders.
Siedziska foteli samochodów sportowych wyprodukowane z użyciem materiału Tepex wykorzystano do pokazania zalet hybrydowego formowania wtryskowego. W tym procesie półprodukty kompozytowe są formowane i odlewane bezpośrednio w ramach jednorazowego zautomatyzowanego procesu wewnątrz formy wtryskowej. – Ten wysoko zintegrowany komponent jest znacznie lżejszy niż jego metalowy odpowiednik, zapewniając jednocześnie tę samą wydajność. Pozwala on również na umieszczenie fotela kierowcy niżej, zapewniając bardziej sportową pozycję – wyjaśnia Martin Wanders.
Nowe gatunki politereftalanu butylenu (PBT) stabilne w warunkach hydrolizy przeznaczone do systemów elektronicznych pojazdów
Kolejnym ważnym obszarem dla koncernu LANXESS są gatunki politereftalanu butylenu stabilne w warunkach hydrolizy, przeznaczone do systemów elektrycznych i elektronicznych w pojazdach, oraz nowe poliamidy przewodzące ciepło. Przykładem takich innowacji materiałowych może być materiał Pocan BF 4232 HR stabilny w warunkach hydrolizy i posiadający wyjątkowe właściwości zmniejszania palności. – Niezależnie od koloru związek ten osiąga nadzwyczajne wyniki w testach zmniejszania palności UL 94 przeprowadzanych przez Underwriter Laboratories, amerykańskiej organizacji zajmującej się przeprowadzaniem takich testów, co czyni go doskonałym rozwiązaniem, na przykład, do produkcji części napędu elektrycznego – zapewnia Martin Wanders.
Pierwsze zastosowania dla poliamidów przewodzących ciepło
Koncern LANXESS za przykład zastosowania poliamidów przewodzących ciepło prezentuje kołnierz silnika do napędu wentylacji wewnętrznej wykorzystującego zalety poliamidu 6 prezentowanego pod nazwą Durethan BTC 75 H3.0 EF. – Materiał ten przewodzi ciepło około pięć razy lepiej niż standardowy poliamid 6 wzmocniony włókami szklanymi w 30% i stanowi alternatywę dla związków poliamidu 6 z tlenkiem glinu lub azotkiem boru jako wypełnienie przewodzące ciepło – wyjaśnia Martin Wanders.Nowy produkt – poliamid 66 zawierający 60% włókien szklanych
Mocno zbrojony poliamid 66 o 60-procentowej zawartości włókien szklanych Durethan AKV 60 XF wykazuje się wyjątkowo wysoką sztywnością i odpornością, zapewnia wyjątkowo wysoką długoterminową temperaturę pracy, a mimo dużej zawartości wypełniania charakteryzuje się wysoką płynnością. Wspaniale nadaje się do zastępowania metali, szczególnie w odniesieniu do elementów konstrukcyjnych, które poddawane są dużym naprężeniem dynamicznym.Koncern LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. W 2015 roku osiągnął sprzedaż o wartości 7,9 mld euro. Obecnie koncern zatrudnia około 16 600 pracowników w 29 różnych krajach i jest reprezentowany przez 52 zakłady produkcyjne na całym świecie. Podstawowym przedmiotem działalności koncernu LANXESS jest rozwój, produkcja i dystrybucja tworzyw sztucznych, kauczuków syntetycznych, półproduktów oraz specjalistycznych substancji chemicznych. LANXESS należy do głównych indeksów zrównoważonego rozwoju: Dow Jones Sustainability Index (DJSI World i DJSI Europe) oraz FTSE4Good.