Podłoże stadionu lekkoatletycznego ma spory wpływ na osiąganie sportowych wyników i unikanie kontuzji. Dla przykładu podczas biegu prawidłowa nawierzchnia może pomóc uzyskać czas o kilka setnych części sekundy lepszy niż miałoby to miejsce na bieżni, która nie spełnia wszystkich parametrów jakościowych. W sporcie taka różnica to już dużo.
Używanie syntetycznych wkładek sportowych na stadionach lekkoatletycznych rozpoczęło się od Olimpiady w Meksyku 40 lat temu. Obecnie na rynku tym dominuje należąca do BASF szwajcarska firma Conica. Od ponad 30 lat projektuje i wytwarza wykładziny sportowe. Jej bieżnie są obecnie typowym sprzętem sportowym wysokiej technologii. Nie mogą być ani za twarde, ani też za miękkie. Dzięki odpowiedniej elastyczności powstaje efekt katapulty, za sprawą którego sportowiec pobiera jak najwięcej energii zgromadzonej w podłożu.
W tym kontekście warto przede wszystkim wspomnieć o bieżniach Conipur, które uzyskały certyfikat Międzynarodowego Związku Lekkoatletyki (IAAF), uprawniający zastosowania produktu w trakcie międzynarodowych zmagań.
Ten system wykładziny składa się z trzech warstw masywnego sztucznego tworzywa. Nie jest on, tak jak pozostałe wykładziny stadionowe, wcześniej przygotowywany i dopiero układany na stadionie w częściach, lecz jest wylewany na miejscu. W tym celu stosuje poliuretan, czyli tworzywo sztuczne składające się ze składników chemicznych takich jak isocyjanat i poliol.
Dzięki tworzywu poliuretanowemu można w zależności od wymagań dotyczących pojedynczych komponentów zaprogramować twardość i elastyczność podłoża.
Przewaga tej metody w stosunku do wcześniejszego przygotowywania produktu jest wyraźnie widoczna. Oto bowiem wykładziny sportowe są specjalnie wylewane i dzięki temu nie jest wymagane ich fugowanie. Tym samym pod wykładzinę nie dostanie się woda deszczowa. Stworzona w ten sposób bieżnia posiada maksymalną odporność na zmiany temperatury i warunków atmosferycznych.
Produkcja bieżni typu Conipur M przebiega etapami, a trzy warstwy gotowej wykładziny mają łączną grubość 14 milimetrów.