Odbojnik zawieszenia to najświeższa nowość produktowa przeznaczona dla branży motoryzacyjnej, która powstała przy udziale koncernu DuPont Performance Polymers.
Odbojnik to część systemu pochłaniania wstrząsów, służącego do neutralizowania uderzeń i tłumienia uciążliwego hałasu oraz wibracji w samochodach. Produkt powstał dzięki połączeniu termoplastycznego elastomeru z rodziny Hytrel koncernu DuPont oraz unikalnej technologii wtrysku z rozdmuchem firmy Ossberger. W efekcie skomplikowany element, składający się pierwotnie z czterech części wymagających wstępnego montażu, został uproszczony do jednej części. Decydujące znaczenie dla powstania odbojnika miały materiały, z których jest on wykonany.
Podczas procesu tworzenia DuPont korzystał z technik analizy elementów skończonych (FEA) oraz specjalistycznego oprogramowania. Wykorzystano również metody szybkiego prototypowania i testy laboratoryjne w Europejskim Centrum Technicznym DuPont. Dzięki zastosowaniu maszyn i technologii Ossberger można było natomiast precyzyjnie kontrolować grubość profilu, dążąc do osiągnięcia optymalnego pochłaniania energii przy maksymalnym współczynniku kompresji.
Odbojniki wykonane z materiału Hytrel zostały przetestowane przez producentów samochodów w różnych pojazdach na odcinku kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. W porównaniu z częściami z poliuretanu, resory z materiału Hytrel, mają gwarantować znacznie wygodniejszą jazdę i szybszą reakcję układu kierowniczego, a pojazd lepiej zachowywać się na drodze. Dzięki lepszemu tłumieniu nagłych uderzeń zmniejszyło się ponadto odbijanie kół. Zredukowano także kąt odchylenia przedniej osi.
Odbojnik można obejrzeć na stoisku firmy DuPont podczas targów Fakuma 2012, odbywających się właśnie w Friedrichshafen w Niemczech.
Tworzywa w nowym odbojniku zawieszenia
2012-10-18