Kosmicznie wyglądający samochód wyścigowy, urządzenie pozwalające chodzić sparaliżowanym, odblaskowe bariery ustawiane na drogach i w dodatku produkowane w Polsce, to tylko kilka przykładów najnowszych rozwiązań, które nie byłyby możliwe bez wykorzystania tworzyw sztucznych.
W swoim corocznym raporcie PlasticsEurope zauważa, że chociaż tworzywa sztuczne znane są od ponad stu lat, lecz wciąż uważane są za nowoczesne w porównaniu z innymi materiałami, a dzięki ich powszechnemu zastosowaniu stały się symbolem nowoczesnego społeczeństwa. W ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci tworzywa umożliwiły osiągnięcie postępu technologicznego w wielu dziedzinach życia i odgrywają ważną rolę. To im bowiem można zawdzięczać innowacyjne projekty, oszczędność kosztów oraz przełamywanie barier w tworzeniu najrozmaitszych kształtów, form i zastosowań. Dzięki tworzywom sztucznym ograniczeniem dla kreatywności nie są już materiały lecz wyłącznie wyobraźnia projektantów.
Ciekawym, innowacyjnym przykładem zastosowania tworzyw sztucznych i stworzenia przy ich udziale innowacyjnego rozwiązania wpływającego na ludzkie życie jest produkt o nazwie ReWalk. Rewolucyjny, częściowo ukryty, wyposażony w silniczki elektryczne i wykonany z tworzyw sztucznych gorset o nazwie ReWalk umożliwia chodzenie pacjentom, którzy utracili władzę w nogach. Jest to doskonały dowód na to jak tworzywa zrewolucjonizowały choćby bionikę.
ReWalk wykorzystuje zaawansowane czujniki ruchu, skomplikowane algorytmy sterowania, wbudowane komputery, odpowiadające w czasie rzeczywistym oprogramowanie, elektryczne siłowniki, a także specjalnie zaprojektowane akumulatory oraz oczywiście złożone materiały polimerowe. Autorem urządzenia jest izraelska firma Argo Medical Technologies.
Ciekawe rozwiązania powstają także w Polsce. Interesującym wynalazkiem zawdzięczającym swe istnienie tworzywom sztucznym są choćby elementy odblaskowe używane na barierach drogowych. Są one produkowane przez polską firmę Wital. W produkcie tym zastosowano Luran, czyli specjalistyczne tworzywo na bazie styrenu. Odblaski, które są już stosowane w naszym kraju, wytwarzane są w jednoetapowym procesie wtrysku. Dzięki zastąpieniu stali kopolimerem akronitryl-styren-akryloester odblaski są tańsze, Są też odporne na uderzenia, wytrzymałe, lekkie i odporne na czynniki pogodowe – ich powierzchnia zachowuje doskonałe własności nawet w najgorszych warunkach atmosferycznych.
Nie sposób również zakwestionować faktu, że tworzywa sztuczne odgrywają niezwykle ważną rolę w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki ich niskiej masie i możliwościom zastosowania w rozwiązaniach modularnych przyczyniają się do obniżenia poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez samochody, czyniąc je bardziej bezpiecznymi. Dzięki tworzywom rozwój technologii w przemyśle motoryzacyjnym osiągnął kolejny poziom rozwoju.
Idealnym przykładem na potwierdzenie tej tezy może być samochód wyścigowy Nuna wyposażony w panele słoneczne. Jest on napędzany energią słoneczną. Zwyciężył już w jednym z wyścigów w Australii, gdzie do przejechania było 3 tys. km. Uczynił to ze średnią prędkością 91 km na godzinę.
Pokonanie tej odległości wymagało stworzenia wytrzymałego i lekkiego pojazdu. Całe nadwozie Nuny zostało zbudowane z włókna węglowego wzmocnionego od zewnątrz kewlarem. Kewlar jest niezwykle wytrzymałym tworzywem, które dzięki swym właściwościom stosowane jest tez w kamizelkach kuloodpornych oraz skafandrach kosmicznych, w których zabezpiecza astronautów przed mikrometeorytami. Warstwa kewlaru w nadwoziu Nuny chroni natomiast auto przed uderzeniami drobnych kamieni podczas jazdy po drogach szutrowych.
Tworzywa sztuczne wniosły też wielki wkład w rozwój choćby inteligentnych pokryć dachowych. Dzięki nim architekci mogą dzisiaj łączyć estetykę z wydajnością energetyczną. Tworzywa pochodzące z recyklingu pozwoliły na przełomowe odkrycie w dziedzinie wykorzystania energii słonecznej. Jedna z amerykańskich firm zaprojektowała rewolucyjny panel słoneczny zintegrowany z dachówką. Produkt taki pełni podwójną funkcję: oferuje tradycyjną ochronę o służy jednocześnie jako bariera słoneczna. Dachówki wykonane są z lekkiego i pochodzącego z recyklingu tworzywa sztucznego, które zostało połączone z elastycznym ogniwem słonecznym. Wykorzystane w dachówce polimery mogą być ponadto poddane recyklingowi po zakończeniu cyklu życiowego produktu.
Wykorzystano materiały stowarzyszenia PlasticsEurope.
Plastics Europe Polska
Jedno z czołowych europejskich stowarzyszeń branżowych skupiające ponad 100 firm członkowskich, w krajach Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii i Turcji.
Polska