UE akceptuje przejęcie przez BASF poliamidowego biznesu Solvay

UE akceptuje przejęcie przez…

18 stycznia br. Komisja Europejska poinformowała, że udzieliła warunkowego zezwolenia niemieckiemu przedsiębiorstwu chemicznemu BASF na przejęcie działalności Solvay w zakresie poliamidów (PA).

- Nasza decyzja pozwoli na stworzenie znaczącego europejskiego gracza na tym rynku, ponieważ zobowiązania zaproponowane przez BASF i Solvay gwarantują, że fuzja nie doprowadzi do podwyższenia cen lub ograniczenia wyboru dla europejskich przedsiębiorstw, a w ostatecznym rozrachunku dla konsumentów - powiedziała komisarz Margrethe Vestager, odpowiedzialna za unijną politykę konkurencji.

W konsekwencji wnikliwej analizy proponowanej transakcji, Komisja wyraziła obawy dotyczące zmonopolizowania w Europejskim Obszarze Gospodarczym dostaw niektórych kluczowych materiałów, w tym adyponitrylu (ADN), kwasu adypinowego wykorzystywanego w syntezie poliamidów oraz samego polimeru bazowego PA 6/6.

Aby rozwiać obawy Komisji dotyczące naruszenia zasad konkurencji, BASF i Solvay zaproponowały sprzedaż należących obecnie do Solvaya zakładów w Belle-Etoile i Valence (Francja), Gorzowie Wlkp. (Polska) i Blanes (Hiszpania) na rzecz "jednego odpowiedniego nabywcy"

Ponadto w Chalampé we Francji, pomiędzy podmiotem powstałym w wyniku połączenia i nabywcą zbywanych aktywów, zostanie utworzone wspólne przedsiębiorstwo produkcyjne do produkcji kwasu adypinowego. BASF zobowiązał się również do zapewnienia długoterminowych umów na dostawy ADN w celu zaspokojenia potrzeb zbywanej działalności.

Zobowiązania te, zdaniem UE, "w pełni eliminują nakładanie się działalności BASF i Solvay na rynkach, na których Komisja stwierdziła problemy w zakresie konkurencji".

W Polsce spółka Solvay Engineering Plastics Poland zajmuje się produkcją specjalistycznych materiałów poliamidowych na potrzeby światowego rynku motoryzacyjnego, elektrycznego i elektronicznego oraz artykułów konsumpcyjnych. W Gorzowie Wlkp. zlokalizowany jest zakład produkcyjny oraz służby sprzedaży i marketingu na teren Polski, Europy Centralnej i Wschodniej oraz Środkowego Wschodu i Afryki.

Transakcja ma zostać sfinalizowana w drugiej połowie 2019 r.

JL