Koncern BASF wprowadza na europejski rynek tworzyw sztucznych kolejny typ tworzywa z rodziny Ultramid Endure.
Seria Ultramidów to poliamidy. Ten nowy, dzięki swojej 50 – procentowej zawartości włókna szklanego charakteryzuje się wyjątkowo dobrą sztywnością w wysokich temperaturach. Typ ten jest rozwinięciem wcześniejszych polimerów opracowanych już przez BASF. Pierwsze tworzywo z nowej rodziny poliamidów odpornych na starzenie w wysokich temperaturach nazwano Ultramid Endure D3G7 i zawierało ono 35 proc. włókna szklanego.
Zaprezentowane zostało w ubiegłym roku na targach K 2010. Po roku obecności na rynku cieszy się już sporym zainteresowaniem i znalazło pierwsze zastosowanie seryjne w branży motoryzacyjnej.
Obecnie BASF kontynuując swą współprace z producentami części samochodowych oferuje poliamid z zawartością 50 proc. włókna szklanego przeznaczony w szczególności na nasadki pośredniej chłodnicy powietrza. Ze współczynnikiem sprężystości ponad 17 000 MPa po starzeniu (pomiar według normy ISO 527-2/1993) nowy materiał jest prawie o połowę sztywniejszy od wcześniejszej wersji.
Ultramid Endure D3G10 jest odporny na starzenie w temperaturach do 220° C i nadaje się do produkcji części montowanych w chłodnicach powietrza doładowującego. Użycie tworzywa Ultramidu Endure może jeszcze bardziej ograniczyć liczbę elementów metalowych w komorze silnika. Jest też znacznie mniej kosztowne niż zastosowanie drogich poliamidów specjalnych.
Na powyższym zdjęciu przedstawiono ustalenie współczynnika sprężystości. Po trzech miesiącach starzenia cieplnego sztywność nowego poliamidu pozostała stabilna i utrzymywała się na poziomie ok. 17 000 MPa.
W prawym dolnym rogu pokazano, jak przed przeprowadzeniem testu starzenia materiał wykazuje współczynnik sprężystości powyżej 4000 MPa w temperaturze 220 st. C. Jest to wynik ok. 30 proc. wyższy niż dla mniej sztywnej wersji D3G7. Nowe tworzywo z rodziny poliamidów stabilnych w wysokich temperaturach wyjątkowo dobrze nadaje się do wyrobu elementów przeznaczonych do montowania blisko silnika, w chłodnicach powietrza doładowującego, a w szczególności w układach silników z turbodoładowaniem. Materiał może pracować w sposób ciągły w temperaturze 220 st. C w zastosowaniach wymagających maksymalnej sztywności.