Opakowania z tektury falistej mogą w ogromnym stopniu wpływać na wartość marki, tymczasem zdarza się, że wielu designerów nie zdaje sobie z tego w pełni sprawy. Takie wnioski płyną m.in. z ostatnich targów Packaging Innovations w Warszawie.
Dawniej większość opakowań z tektury falistej była brązowa i posiadała prosty jednokolorowy lub dwukolorowy nadruk, który informował o zawartości lub producencie. Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Opakowania z tektury falistej opatrzone są zwykle trzykolorowym lub wielokolorowym nadrukiem. W najwyższej lidze towarów możemy spotkać się także z opakowaniami, w których zastosowano sześciokolorowy nadruk, lakierowanie, a nawet hologramy.
Za rozmachem w stosowaniu wielokolorowego druku na tekturze falistej stoją przede wszystkim producenci tych towarów, którzy coraz lepiej uświadamiają sobie, że dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu tego materiału można w ogromnym stopniu wpływać na konsumenta, dbając jednocześnie o właściwą ochronę produktu i zachowując wysoko ekologiczny charakter opakowania. Innymi słowy, tektura zaczyna nie tylko się podobać, ale i opłacać.
Dzięki najnowszym osiągnięciom w technologii druku na tekturze falistej, przed właścicielami marek otworzyły się nowe możliwości. Mogą wystawiać oni swe barwy na pokaz w trakcie całego łańcucha dostawczego, nawet już w sklepach, lub w przypadku towarów dostarczanych do domu bezpośrednio na progu klienta.
Druk fleksograficzny stosuje się od ponad 80 lat. Dzięki inwestycjom w nowe technologie obecnie maszyny do takiego rodzaju druku łatwiej dostosowują się do zadań, mają krótszy czas ustawień i są w stanie osiągnąć lepsze efekty drukarskie.
Jednocześnie tez nadal jest to bardzo dostępny sposób osiągnięcia wiernego kolorowego nadruku na wszystkich możliwych rodzajach pudełek. Wielu producentów wytwarzających masowo opakowania stosuje technologię preprint, aby przy druku z długim nawojem osiągnąć wierność kolorów na całej powierzchni. Warstwę zewnętrzną drukuje się jeszcze przed wyprodukowaniem samej tektury falistej. Ta sprawdzona i bezpieczna technologia z wolna osiąga poziom, na którym będzie także opłacalna przy drukowaniu krótszych nawojów.
Dla niektórych właścicieli marek oczywistością jest już druk litograficzny. Technologia ta zapewnia druk o fotograficznej jakości, który broni się także pod mikroskopem. Ciekawe, że niektórzy sprzedawcy dyskontowi stosują ten typ druku, aby w przypadku taniego towaru stworzyć wrażenie lepszej jakości. W branży napojów znajdziemy wiele pięknie drukowanych pudełek z tektury falistej, które wyjmowane są później bezpośrednio w sklepie.
Druk cyfrowy znajduje się we wzrostowej fazie zastosowania, a jego zaletą jest m.in. niemal zerowy czas druku i przygotowania. Dzięki swym zdolnościom przystosowawczym druk cyfrowy w doskonały sposób nadaje się do tektury falistej. Z czasem będzie można bardzo szybko produkować małe liczby specjalnych opakowań z tektury falistej - tak zaprojektowanych, aby wywoływały poruszenie.
Podczas odbywających się w dniach 23-24 marca targów Packaging Innovations drukowi fleksograficznemu, przedstawionemu jako uniwersalna technologia zadruku opakowań, poświęcone było m.in. seminarium zorganizowane przez Zrzeszenie Polskich Fleksografów.