W przyszłości wtryskarki staną się jeszcze bardziej samodzielne

Wraz z postępującą cyfryzacją procesów formowania wtryskowego rośnie również ilość danych. Dane te zawierają wiele informacji, ale często nie są rozpoznawalne na pierwszy rzut oka. W jaki sposób informacje te mogą być zintegrowane z optymalizacją procesu?

Informacja od zarania dziejów stanowiła cenny towar. Zdobywanie, przetwarzanie i umiejętne wykorzystywanie potencjału liczb było i jest podstawą sukcesu, szczególnie w przypadku firm, które nieustannie muszą podejmować decyzje biznesowe. Dziś tych danych jest bardzo wiele, nie bez kozery używamy terminu big data. Niestety, jeszcze stosunkowo niewiele firm wie, jak korzystać z potencjału liczb. Jako firma FANUC wychodzimy im naprzeciw, oferując dostęp do wspomnianej już platformy FIELD (FANUC Intelligent Edge Link & Drive) ułatwiającej komunikację pomiędzy warstwą produkcyjną, generującą olbrzymie ilości użytecznych danych, a innymi szczeblami organizacji. Nasza platforma umożliwia pozyskiwanie i analizowanie danych w ramach systemu produkcyjnego. Co ważne, dzieje się to już na krawędzi sieci (edge computing/fog computing), dzięki czemu dane pozostają bliżej użytkownika i są odporne na ewentualne ingerencje podmiotów zewnętrznych.

System FIELD został oddany w ręce użytkowników wraz z pakietem aplikacji wspomagających korzystanie z danych pozyskiwanych z warstwy produkcyjnej. W praktyce FIELD to otwarte środowisko deweloperskie, w którym deweloperzy aplikacji i klienci używający systemu mogą opracowywać niezbędne aplikacje i swobodnie używać ich w ramach procesów produkcyjnych.

Spośród aplikacji, które FANUC oferuje dziś producentom, warto wspomnieć te odpowiadające na największe wyzwania współczesnej produkcji przemysłowej. iZDT to aplikacja służąca redukowaniu nieoczekiwanych przestojów urządzeń produkcyjnych (monitoruje stany maszyn CNC i robotów FANUC oraz generuje alarmy błędów). W razie nieprawidłowości powiadamia użytkownika o konieczności przeprowadzenia działań serwisowych i zachęca do prowadzenia konserwacji zapobiegawczej w przyszłości). Z kolei iPMA to aplikacja przeznaczona do bieżącej analizy funkcjonowania zakładu i poprawy produktywności (pozwala monitorować status funkcjonowania każdego urządzenia produkcyjnego w czasie rzeczywistym, w tym czas pracy i alarmów, i wykorzystuje je do analizy czynników wpływających na pracę urządzenia).

bez-nazwy

Wsparcie online, serwis zdalny, rzeczywistość rozszerzona - te funkcje są już szeroko rozpowszechnione. Jakie są osiągnięcia firmy FANUC w tej dziedzinie?

Wdrażana na szeroką skalę diagnostyka prewencyjna i autodiagnostyka urządzeń marki FANUC, w tym wtryskarek, pozwala nam na zdalne sprawdzanie obciążeń, zużycia głównych układów w maszynach, a także reagowanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Nasze służby serwisowe otaczają produkty klientów troskliwą opieką w całym okresie ich eksploatacji, a nowoczesne metody współpracy z klientami - w dużej mierze oparte o narzędzia i techniki cyfrowe – dają nam możliwość skutecznego eliminowania nieplanowanych przestojów. Dzięki temu niezbędne prace konserwacyjne mogą odbywać się w ściśle zaplanowanych terminach, bez żadnych strat dla produkcji. Nowoczesne narzędzia, takie jak np. okulary Virtual Reality sprawiają, że część prac może być wykonywana zdalnie, z pomocą operatorów na co dzień pracujących w zakładach, a to przekłada się na oszczędność czasu i znaczne obniżenie kosztów serwisu.