Nielegalne kopiowanie produktów to jedna z plag współczesnego handlu. Problem nie omija oczywiście sektora opakowaniowego. Są jednak pomysły jak tworzyć opakowania, by w jak największym stopniu wspomagały one ochronę marki.
Obecnie podróbki i kopie stanowią około 10 proc światowego handlu, przy czym większość z nich pochodzi z państw azjatyckich. Straty gospodarcze spowodowane tymi działaniami szacuje się na około 800 miliardów franków szwajcarskich rocznie.
Branże, które szczególnie cierpią z powodu piractwa, obejmują przemysł kosmetyczny, farmaceutyczny, tytoniowy, urządzeń elektrycznych i oprogramowania komputerowego. To zjawisko spowodowało, że wytwórcy produktów markowych zaczęli zwracać uwagę na ochronę marek i produktów. W czasie ubiegłorocznych - największych na świecie targów opakowaniowych Interpack - zwrócono szczególną uwagę na znaczenie tego problemu.
Jeden z pomysłów przedstawił koncern opakowaniowy Model Group. We współpracy z austriacką firmą Jura JSP rozpoczął prace nad stworzeniem specjalnego „inteligentnego” opakowania, które łączyłoby dziesięć różnych zabezpieczeń.
Pięć z tych zabezpieczeń ma być niewidocznych gołym okiem. W wyniku wprowadzenia takich rozwiązań zabezpieczenia mogą być widoczne jedynie dla władz i hurtowników wyposażonych w odpowiednie przyrządy do weryfikacji, takie jak specjalistyczne soczewki, czytniki laserowe, czytniki podczerwieni, lampy UV i szkła powiększające. Pięć kolejnych byłoby już możliwe do zidentyfikowania przez zwykłego obserwatora
Niezależnie od tego, czy zabezpieczenia powinny być rozpoznawalne przez konsumenta – tzw. pierwszy poziom weryfikacji - i czy władze kompetentne w sprawach handlowych i władze państwowe wyposażone w proste urządzenia do weryfikacji powinny dokonywać kontroli lub czy tylko właściciele marek powinni posiadać specjalne instrumenty potrzebne do odczytania ukrytych zabezpieczeń potwierdzających autentyczność produktu, to najbardziej prawdopodobny projekt opakowania z wbudowanymi zabezpieczeniami marki stanowi połączenie różnych cech na wielu poziomach zabezpieczenia. Sztuka zabezpieczenia polega na właściwym połączeniu różnych elementów w celu spełnienia wymagań klienta lub danej marki.
W tym celu warto wymienić wszystkie konkretne zabezpieczenia opakowań, nad którymi pracuje Model Group oraz austriacka Jura JSP.
1. Specjalny, graficzny element zabezpieczający, opracowany przez Jura Security Design. Pozwala utworzyć zróżnicowane rozmiary tekstu oraz specjalne kształty, których nie można wygenerować z zastosowaniem komercyjnych systemów.
2. „Firefly” - fluorescencyjny atrament. Jest to niewidoczny atrament drukarski, który można zobaczyć tylko pod wpływem źródła odpowiednich promieni UV.
3. PEAK - Drukowany i Wytłaczany Klucz Zapobiegający Kopiowaniu. Zapewnia trójwymiarowy zróżnicowany optycznie obraz z informacjami. Nadrukowane i wytłoczone elementy informacyjne pojawiają się na opakowaniu jedynie po zmianie kąta widzenia.
4. Efekt Pigmentowy Securalic. Specjalny pigment, który cechuje zmiana koloru pojawiającego się na opakowaniu. Miałaby być to zmiana koloru pojawiająca się w zależności od kąta patrzenia.
5. Niewidoczny atrament reagujący na promienie podczerwieni. Atrament będzie świecił jasnozielonym kolorem zawsze wtedy, gdy zostanie uaktywniony za pomocą światła podczerwieni o konkretnej długości fali.
6. Nanotekst - Ekstremalnie małe informacje tekstowe umieszczone na opakowaniu i widoczne tylko pod mikroskopem.
7. Zabezpieczenia za pomocą ukrytych informacji. Aktywacja laserem powoduje, że ukryte obrazy umieszczone na opakowaniu stają się widoczne pod czytnikiem.
8. Kodowanie w celu zapobieżenia sprzedaży na czarnym rynku. Kodowanie byłoby prowadzone w celu indywidualizacji każdego opakowania, tak aby uzyskać możliwość jego śledzenia.
9. Technologia ICI (niewidoczne stałe informacje) z lakierem UV. Opatentowana technologia ICI, która wprowadza na opakowanie niewidoczne informacje ukryte w projekcie nadruku.
10. Rozwiązanie nazwane przez firmę „Model wpływa na życie”. Chodzi tu o innowacyjne połączenie technologii, które pozwalałyby na zapisanie w elegancki sposób jaskrawych informacji na opakowaniu laminowanym folią.