Koncern BMW przy użyciu tworzyw sztucznych postanowił wprowadzić ulepszenia do swoich pojazdów, których celem jest nadanie im wyższego stopnia bezpieczeństwa w razie groźnego zdarzenia.
Niemiecki producent samochodów opracował właśnie w swoich autach nowatorskie poprzecznice z tworzywa sztucznego. Jest to komponent konstrukcyjny wyprodukowany w procesie formowania wtryskowego. Do tej pory poprzecznice były wykonywane z aluminium, teraz sięgnięto po poliamid specjalnie wzmacniany włóknem szklanym.
Wprowadzony do nowych serii BMW komponent działa jak łożysko skrzyni biegów, a oprócz tego poprawia też ogólną sztywność pojazdu, pochłania siły podczas niebezpiecznego zderzenia oraz w razie zderzenia zapewnia przeniesienie siły.
BMW w ramach projektu szczególnie interesował się faktem, czy poprzecznice mogą być produkowane z tworzyw wzmacnianych włóknem szklanym. Okazało się, że jest to wykonalne i dzięki temu udało się osiągnąć szereg korzyści. Przede wszystkim doprowadziło to do ogólnego obniżenia wagi produkowanego elementu – tu udało się ją zbić o ponad 1 kg i całego pojazdu. By się o tym przekonać, oprócz rozległych testów w laboratoriach, badania nowych komponentów wykonano również na całkowicie zbudowanych pojazdach podczas pełnych testów zderzeniowych, dynamicznego testu korozyjnego jak również testu długotrwałego. Udało się też wprowadzić drobne zmiany geometryczne, które przyczyniły się do poprawienie akustyki.
Co ważne po wprowadzonych zmianach, zarówno przestrzeń instalacji jak i techniki montażu są identyczne jak te w przypadku komponentów odlewanych z aluminium. Wysiłki podczas fazy projektowania i wdrażania tworzywowych poprzecznic skupiły się też na poprawie właściwości mechanicznych w wysokich temperaturach, oraz integracji w istniejącej przestrzeni montażowej.