Gości z Polski powitał Gerd Liebig (CSO spółki), dr Tetsuya Okamura (CEO) oraz Tomasz Tybura, dyrektor Sumitomo (SHI) Demag Polska. Pierwsza prezentacja, zaprezentowana przez Johannesa Müllera, poświęcona była energooszczędnym technologiom napędów. Jest to zagadnienie szczególnie istotne wobec wysokich cen energii elektrycznej. Tymczasem maszyny proponowane przez Sumitomo (SHI) Demag są - według przedstawiciela firmy - zoptymalizowane pod kątem zastosowania i pozwalają na minimalne zużycie energii. Porównując standardowy proces formowania wtryskowego z różnymi możliwymi konfiguracjami pozwalającymi na oszczędzanie energii, Müller zauważył, iż najbardziej energooszczędnym rozwiązaniem jest zastosowanie maszyny w pełni elektrycznej - oszczędność sięga tu aż 60 proc.
W sposób kompleksowy zalety technologii napędów elektrycznych w produkcji metodą wtrysku przedstawił Peter Gladigau. Rozpoczynając prezentację, zauważył, iż obecnie proponowane przez spółkę Sumitomo (SHI) Demag maszyny IntElect czerpią z dziedzictwa firm Sumitomo i Demag - maszyny pierwszej z nich wyposażone były w serwonapędy, odznaczały się precyzją, stabilnością i efektywnością energetyczną, podczas gdy wtryskarki niemieckiego producenta posiadały przewagi w zakresie wymiarów i wagi formy, wsparcia serwisowego oraz posiadanych certyfikatów CE. Obecnie proponowane maszyny charakteryzują się wysoką równoległością płyt, dynamiczną i precyzyjną jednostką zamykania, dynamicznym i precyzyjnym wtryskiem (systemy activeDynamics, activeFlowBalance), stałym L/D ślimaka i cylindra (system activeLock) oraz aktywnym zabezpieczeniem formy (system activeQ). Wyposażone są także w nowy panel sterowania NC5 plus (system activeRemote).
Wymieniając korzyści wynikające ze stosowania wtryskarek IntElect, do efektywności energetycznej Gladigau dodał kwestie związane z jakością, wydajnością i ochroną środowiska. W zakresie jakości prelegent zwrócił uwagę między innymi na krótki czas reakcji, wysoką powtarzalność i stabilność, dzięki czemu możliwe jest wyeliminowanie wadliwych elementów. Dużo uwagi poświęcił jednostce wtrysku, w której silnik i system napędowy zostały zoptymalizowane pod kątem momentu bezwładności, co skutkuje mniejszym zużyciem energii przy przyspieszaniu. Wśród technologii zwiększających precyzję wytrysku wymienił: activeDynamics - pozwalającą uzyskać kontrolę prędkości, a tym samym - precyzję i powtarzalność przyspieszeń napędów, activeFlowBalance - polegającą na balansowaniu ciśnienia w formach wielogniazdowych oraz activeLock - zwiększającą powtarzalność procesu przez zamykany obrotowo zawór, przez co można wyeliminować przepływ zwrotny masy tworzywa.
ZOBACZ FOTORAPORT Z TECHNOLOGY DAY SUMITOMO (SHI) DEMAG
Omawiając problem wydajności, Peter Gladigau skupił się na zagadnieniu ochrony formy, kontroli siły wyrzutnika oraz kontroli ciśnienia wtrysku, natomiast w zakresie ochrony środowiska - oprócz kwestii energetycznych - wspomniał o redukcji poziomu hałasu, która zapewnia lepsze warunki pracy i zmniejsza ryzyko zachorowań wśród pracowników.
Tim Hassler - kolejny prelegent - zaprezentował działania firmy Sumitomo (SHI) Demag w branży motoryzacyjnej. Na wstępie zwrócił uwagę na tendencję do ograniczania masy samochodów i zwiększania w nich udziału części z tworzyw sztucznych - podczas gdy w latach 70. wskaźnik ten wynosił 6 proc., obecnie wynosi on 18 proc. Jednocześnie przed producentami komponentów dla przemysłu samochodowego stawiane są wysokie wymagania w zakresie wagi i właściwości mechanicznych detali. Jak zauważył Hassler, w samochodach średniej wielkości o wadze 800-1200 kg ponad 45 proc. elementów z tworzyw używa się do zastąpienia stali, podczas gdy reszta używana jest do nowych zastosowań w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu. W dalszej części prezentacji prelegent omówił szczegółowe zastosowania tworzyw w motoryzacji - od systemów oświetleniowych, przez tworzywa termoutwardzalne, po technologię MuCell. Hassler przedstawił również rozmaite metody obróbki powierzchni kształtek, między innymi proces IMD (in-mould decoration).
Część wykładową zakończył Klaus Rahnhöfer, który omówił zagadnienie zwiększenia efektywności produkcji poprzez wprowadzenie inteligentnych rozwiązań automatyzacji. Jak podkreślił prelegent, zagadnienie automatyzacji powinno być rozważane jedynie w połączeniu z prymarnymi wobec niego kwestiami: analizą produktu i materiału, danymi produkcyjnymi i definicją procesu, a następnie - kwestiami narzędzi, peryferii i wtryskarki. Rahnhöfer zaprezentował szereg rozwiązań Sumitomo (SHI) Demag w zakresie wykorzystania robotów, zwłaszcza w skomplikowanych procesach, jak np. FIM (Film Insert Moulding), IMD czy IMD+IML.
Podczas wycieczki po zakładzie produkcyjnym uczestnicy Technology Day mogli zapoznać się z procesem produkcyjnym maszyn elektrycznych. Na zakończenie części merytorycznej goście z Polski mieli okazję obejrzeć maszyny IntElect, które zostaną zaprezentowane podczas tegorocznych targów Fakuma w Friedrichshafen.
W Wiehe produkuje się rocznie 400-500 wtryskarek z serii IntElect o sile zamykania do 4500 kN oraz maszyn hydraulicznych Systec o sile zamykania do 1200 kN. Znajduje się tu również międzynarodowe centrum kompetencji dla maszyn elektrycznych. Główna fabryka Sumitomo (SHI) Demag w Niemczech znajduje się w miejscowości Schwaig (Bawaria), gdzie produkuje się wtryskarki hydrauliczne Systec oraz szybkobieżne wtryskarki El-Exis SP o sile zamykania od 1600 to 20000 kN.