Stosowanie w branży budowlanej rur wykonanych z polichlorku winylu i wzbogaconych o lite ścianki przyczynia się do wielu środowiskowych zalet, wynika z analiz przedstawionych przez stowarzyszenie TEPPF, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Rur z Tworzyw i Wypełnień.
W porównaniu z rurami nie opartymi na tworzywach rury lite z PVC dostarczają wyraźnie lepszych własności. TEPPFA opublikowała badania porównawcze, które zdaniem jej przedstawicieli pokazują jak cechy tych rur wpływają na poprawę ekologiczności dzięki ich stosowaniu.
- Technologie rur tworzywowych to nie tylko przetworzenie polimeru w innowacyjny produkt. To także zamiana własności lub charakteru tych systemów w zalety dla końcowego użytkownika. Lite rury PVC mogą być potraktowane jako zbiór spójnych i nakładających się na siebie przewag technologicznych w szerszej perspektywie środowiskowej. Przede wszystkim PVC jest wartościowym surowcem. Jego otrzymywanie jest energetycznie wydajne, a ponad połowa tego surowca pochodzi z soli, której zasoby są praktycznie nielimitowane – tłumaczą reprezentanci stowarzyszenia. - Na całym świecie inżynierowie budownictwa stają obecnie przed problemami starzenia się sieci kanalizacyjnych. Wycieki, infiltracja, zanieczyszczenie gruntem, kosztowne utrzymanie, naprawy lub wymiana to nieodłączny element w tej branży.
Tradycyjne materiały, które nie są oparte na tworzywach sztucznych stanowią znaczący udział tych coraz bardziej wadliwych sieci i eksperci dopiero teraz zaczęli oceniać ich wpływ na środowisko. A po drugiej stronie są też instalacje o litych ściankach, czerpiące na korzystaniu z PVC i mające w niektórych przypadkach już 65 lat użytkowania, a jednak wciąż spisujące się bez zarzutu.
Przywoływane przez TEPPFA badania powstałe dla celów Deklaracji Środowiskowej Produktu potwierdziły niski wpływ rur z litego PVC na środowisko w porównaniu do alternatywnych systemów. Także wpływ na emisję CO2 pochodzący od 100 metrów systemu rur PVC był w ciągu roku o połowę mniejsze niż w odniesieniu do innych konkurujących systemów.
Głównym środowiskowym wyzwaniem dla producentów innych rur jest ich ciężar. Są one po prostu trudne do transportu. Energia potrzebna do podniesienia, załadunku, transportu, przechowywania i instalacji takich rur jest znacząca. Tymczasem eksperci Flamandzkiego Instytutu Badań Technologicznych obliczyli, że potrzebna jest tylko jedna ciężarówka, aby przetransportować tysiąc metrów rur PVC o litej ściance. I jednocześnie potrzeba aż siedmiu samochodów ciężarowych, aby przetransportować identyczną ilość rur betonowych i to dla tych samych obciążeń hydraulicznych.
Chyba jednak najbardziej przekonywującym plusem rur PVC o litych ściankach jest możliwość ich recyklingu. TEPPFA przyznała, że rury te mogą być poddane recyklingowi aż pięć razy.