Tworzywa sztuczne koncernu BASF zostały wykorzystane do stworzenia pierwszych produkowanych seryjnie tworzywowych zbiorników sprężonego powietrza dla przyczep ciężarowych. To przełom, bo do tej pory tego rodzaju elementu wykonywano tylko z metalu.
Osiągnięcie w postaci wykonanych z tworzywa zbiorników sprężonego powietrza dla przyczep do samochodów ciężarowych zostało zaprezentowane po raz pierwszy na niedawnych Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Część ta została opracowana przez niemiecką spółkę Comat z użyciem precyzyjnie dobranych rodzajów poliamidu Ultramid z gamy produktów BASF.
Zbiornik ma długość 1,2 m, średnicę 32 cm i pojemność 80 l. W samochodach ciężarowych służy do magazynowania sprężonego powietrza dla potrzeb licznych funkcji mechanicznych, szczególnie układu hamulcowego i zawieszenia pneumatycznego. Do tej pory zbiorniki sprężonego powietrza wykonywano z metalu.
Nowy, wieloetapowy proces produkcji tych zbiorników zaczyna się od użycia podatnego na wytłaczanie, wysokiej lepkości tworzywa Ultramid z gamy poliamidów 6, z którego Comat tłoczy przewody przycinane później do odpowiednich rozmiarów. Następnie stosuje się opracowany przez Comat proces impregnowania ciągłych pasm włókien szklanych rodzajem Ultramidu ustabilizowanym cieplnie; po czym tymi włóknami owija się przewód. Ostatecznie do każdego końca przewodu zostaje umocowana nasadka formowana wtryskowo z trzeciego rodzaju poliamidu BASF. W tym celu firma zastosowała specjalną technikę zespalania. Polega ona na tym, aby nasadki szczelnie połączyć z końcami przewodu. Przewagą zbiornika na sprężone powietrze wykonanego z tworzywa sztucznego nad tradycyjnym zbiornikiem metalowym jest nie tylko mniejszy ciężar i koszty, lecz przede wszystkim odporność na korozję.
Zmniejszenie ciężaru o 10 kg, w połączeniu z kosztami, które są porównywalne do kosztów poprzednich zbiorników to główny powód, dla którego projekt był realizowany.
- Nowe zbiorniki sprężonego powietrza wykonane z tworzywa sztucznego spełniają wysokie wymagania, które stawialiśmy także wcześniejszym, metalowym wersjom. Jest to wielki krok w kierunku szerszego stosowania tworzyw w samochodach ciężarowych - tłumaczą przedstawiciele firmy Comat.