Z uwagi na krótkie czasy trwania cykli, dokładne doprowadzenie energii oraz perfekcyjną optykę, zgrzewanie ultradźwiękowe stanowi doskonały sposób łączenia tworzyw sztucznych. Za pomocą ultradźwięków możliwe jest zgrzewanie, kształtowanie, wtłaczanie, zakleszczanie i nitowanie części samochodowych. Technologia znajduje zastosowanie m.in. w produkcji tablic rozdzielczych, wewnętrznych osłon drzwi, rolet słonecznych, elementów oświetlenia.
W przypadku zgrzewania ultradźwiękowego napięcie sieciowe jest przekształcane wskutek efektu piezoelektrycznego na drgania mechaniczne o częstotliwości ultradźwiękowej. Ruch ten - dla 20 kHz stanowi 20 tys. drgań na sekundę - powoduje powstawanie ciepła. Tworzywo sztuczne topi się dokładnie w miejscu planowanej spoiny i po zastygnięciu powstaje zgrzew.
Podsufitka z kanałem kablowym
Popatrzmy na przykład praktyczny. Oto projekt dotyczący kanału kablowego dla przedłużonej szyby przedniej.
Projekt obejmuje kabel płaski (FPC - Flexible Printed Circuit), który zasila funkcje elektryczne, oświetlenia konsoli, czujnik deszczu oraz automatyczne przyciemnianie lusterek wstecznych pojazdu przez główny zestaw kabli w podsufitce. Osłonę kabla płaskiego stanowi kanał kablowy, składający się z pokrywy górnej i dolnej.
Zastosowanie kanału kablowego jest niezbędne, ponieważ pojazd posiada przedłużoną szybę przednią i tym samym krótszą podsufitkę. W tej sytuacji choćby tylko z uwagi na atrakcyjność wizualną, kabel winien być umieszczony w osłonie. Kanał kablowy łączy w sposób całkowicie widoczny obszar A podsufitki ponad szybą przednią z lusterkiem wstecznym.
Produkt kompletny (wiązka kabli FPC w kanale kablowym)