Opakowania na napoje muszą nie tylko chronić zawartość, ale także spełniać szereg innych kryteriów, jak np. odpowiedzialne wykorzystanie surowców, właściwa informacja, umiejętny marketing i możliwość składowania odpadów. Te zagadnienia będą szeroko reprezentowane podczas targów drinktec 2013, które odbędą się w dniach 16-20 września w Monachium.
Jednym z kluczowych zagadnień omawianych podczas targów będzie związek między marketingiem i technologią. Opakowania to nie tylko materiały potrzebne do ich wyprodukowania, ale także pewien określony przekaz dla konsumenta. Dlatego też idealne opakowanie powinno być dla konsumenta atrakcyjne, między innymi poprzez etykietę, wykończenie, kształt itd. Podczas targów drinktec 2013 problematyka ta będzie szeroko dyskutowana podczas forum "Focus on Packaging and Marketing". Zagadnienia marketingowe będą też obecne na targach dzięki refleksji nad zauważalnym, rosnącym trendem do digitalizacji komunikacji marketingowej, zwłaszcza poprzez coraz bardziej powszechne kody QR na opakowaniach.
Dominujące trendy w rozwiązaniach opakowaniowych prezentowanych na targach można streścić w trzech punktach: inteligentna ochrona produktów, wygoda konsumentów i efektywność w wykorzystaniu surowców. Dr Johann Overath ze stowarzyszenie Bundesverband Glasindustrie e.V. zauważa, że targi są najlepszym forum do weryfikacji tych wymagań oraz wskazuje na renesans użycia szkła: - Szklane opakowania zawsze były częścią rynku opakowań - mówi Overath. - Butelki na wino, piwo czy spirytualia są niemal wyłącznie produkowane ze szkła. Obecnie można zaobserwować rosnącą świadomość ekologiczną i powrót do opakowań szklanych w przypadku takich produktów, jak np. woda mineralna.
Podobnie jak szkło, także puszki całkowicie nadają się do ponownego wykorzystania. W Niemczech obserwuje się powrót do tego typu opakowań. W 2011 roku sprzedaż napojów w puszkach przekroczyła 1,1 mld sztuk, co oznacza wzrost o 19% w stosunku do roku poprzedniego. Producenci opracowują obecnie specjalne techniki służące zwiększeniu wygody konsumentów i redukcji zużycia materiału. Starają się również o uatrakcyjnienie wyglądu puszek. Jednym z przykładów może być opracowanie techniki puszek termochromowych, zmieniających kolor po schłodzeniu. Innym pomysłem są fluoroscencyjne puszki świecące pod wpływem promieni UV, które mogą odnieść sukces zwłaszcza w dyskotekach. Współcześnie na rynku niemieckim coraz bardziej popularne są wąskie puszki, a w 2013 roku zostanie wprowadzony na rynek model puszki samochłodzącej.
Zrównoważony rozwój w branży opakowań
- Strony:
- 1
- 2