Alpla, globalny lider produkcji opakowań i recyklingu, odpowiada za przetwarzanie w zakładach PET Recycling Team w Radomsku (PRT Radomsko) opakowań, które w pilotażowym projekcie ''closed loop'' sieci Żabka zostaną zebrane od jej klientów. Następnie z powstałego regranulatu (rPET) Alpla w jednej ze swoich fabryk wytworzy preformy dla nowych butelek. Trafią one do firmy Cechini, producenta wody mineralnej OD NOWA (marki własnej sieci Żabka). Działanie to ma na celu wytworzenie obiegu zamkniętego cennego materiału, jakim są zużyte butelki PET, którym dzięki temu będziemy mogli nadać kolejne życie.
W pilotażowej akcji udział biorą obecnie 23 warszawskie sklepy Żabka, zlokalizowane w dwóch dzielnicach - Pradze Północ i Pradze Południe. Przy okazji zakupów klienci mogą wrzucić puste opakowania po napojach do specjalnych koszy.
Organizatorzy projektu zachęcają konsumentów oraz franczyzobiorców, prowadzących sklepy do zbiórki opakowań z tworzyw sztucznych. Mechanika akcji jest dokładnie, taka sama jak w przypadku znanego nam od wielu lat systemu zwrotu butelek szklanych.
Naszym celem jako globalnego lidera rynku opakowań i recyklingu jest aktywne działanie na rzecz tworzenia gospodarki w obiegu zamkniętym. Współpraca realizowana z siecią sklepów Żabka jest kolejnym z projektów prowadzonych przez nas w tym obszarze. Bardzo cieszymy się, że w ramach tej inicjatywy poprzez prawidłową segregację oraz przekazanie nam wartościowego towaru, jakim są zużyte butelki PET, poddane zostaną one recyklingowi, z których odzyskamy cenny surowiec i nadamy mu drugie życie. Zarówno konsumenci, jak i producenci powinni pamiętać o tym, że recykling opakowań nie sprowadza się jedynie do ich zbierania i sortowania. Ważne jest także, już na etapie projektowania opakowania, by łatwo poddawały się one temu procesowi - mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający Alpla w Polsce.
Plastikowa butelka zwrotna jako najbardziej ekologiczne rozwiązanie - wyniki badań
Niezależny austriacki Instytut c7-consult w ramach badania oceny cyklu życia produktów (LCA) dokonał analizy wpływu na środowisko opakowań wykonanych z tradycyjnych dla danego segmentu materiałów (tworzywa sztuczne, metal, karton, szkło). Porównano najpopularniejsze opakowania z różnych materiałów, ale zawsze o tej samej pojemności - dla wody mineralnej były to na przykład butelki 1 L wykonane z tworzywa PET oraz rPET oraz butelki szklane 1 L. Wzięto także pod uwagę to, czy butelki są jednorazowe czy wielorazowe.
Raport LCA pokazuje, że butelki PET jednorazowego użytku przeznaczone dla wód mają mniejszy wpływ na środowisko niż jednorazowe butelki szklane (mniejsza emisja CO2, mniejsze zużycie wody, mniejsze zużycie energii i paliwa w transportach). Na przykład wskaźnik emisyjności CO2 do środowiska w przypadku butelek PET jednorazowego użytku wynosi 133 g*equ. na opakowanie, podczas gdy dla butelek szklanych jednorazowego użytku współczynnik ten jest blisko czterokrotnie wyższy (522 g*equ.).
Co ciekawe, jednorazowa butelka PET ma porównywalny wpływ na zmianę klimatu, jak butelka szklana zwrotna: 133 g*equ dla butelki PET jednorazowej versus 131 g*equ dla wielorazowej butelki szklanej.
Zdecydowanym zielonym liderem w tym zestawieniu, jest jednak butelka zwrotna PET z zawartością materiału z recyklingu - tylko 91 g*equ.
Wyzwania
Wprowadzenie tego rodzaju systemu obejmującego cały rynek wiąże się z potrzebą stworzenia odpowiedniej infrastruktury zamkniętego obiegu wszystkich opakowań.
System gospodarowania tego rodzaju opakowaniami wymagał będzie także zaangażowania się na rzecz środowiska wszystkich grup począwszy od producentów, przez sieci handlowe, na konsumentach kończąc. Ogromną rolę w popularyzowaniu tego rodzaju rozwiązań odgrywają jednak konsumenci, których opinie oraz oczekiwania dot. produktów i ich opakowań są kluczowe dla producentów żywności na etapie wdrażania prze nich innowacji.