
Wyroby termokurczliwe stanowią w tej chwili podstawę w takich branżach jak elektroenergetyka oraz ciepłownictwo. Ich powodzenie bierze się z potrzeby coraz szerszego wymieniania wysłużonych, kilkudziesięcioletnich, linii ciepłowniczych oraz linii kablowych. Zdaniem ekspertów w najbliższym okresie unowocześnienia będzie wymagać 60 tys. km sieci średniego napięcia oraz ponad 236,9 tys. km sieci niskiego napięcia. W tej chwili ocenia się, że mniej niż połowa infrastruktury elektroenergetycznej wykonana jest według najnowszych standardów. Tym samym resztę należy w jak najszybszym czasie zastąpić.
Wyroby termokurczliwe zaczynają być też coraz bardziej popularne w sektorze motoryzacyjnym, w lotnictwie oraz elektronice.
Jak w tym kontekście wygląda polski rynek termokurczliwy?
Od lat niekwestionowanym liderem pozostaje na nim firma Radpol. Szczególnie mocną pozycję zdobyła w dwóch branżach: elektroenergetycznej oraz ciepłowniczej. Pierwszą z branż stanowią różnego rodzaju producenci energii elektrycznej, firmy przesyłowe, zakłady energetyczne, firmy elektroinstalacyjne. Druga natomiast składa się z podmiotów zajmujących się wytwarzaniem rur preizolowanych oraz wykonawców sieci ciepłowniczych.
Szacuje się, że wartość sprzedaży wyrobów termokurczliwych w naszym kraju osiąga poziom ok. 30 mln zł rocznie.
Jeśli chodzi o branżę elektroenergetyczną, to jest ona podzielona pomiędzy jednego zdecydowanego lidera oraz kilka innych podmiotów o zbliżonych udziałach. Potentatem jest wspomniany Radpol, a za jego plecami usadowiły się takie firmy jak: Raychem, 3M, DSG-Canusa Polska Sp. z o.o, Cellpack oraz francuski Barnier i Crosstronic.
Najsilniej dominację Radpolu widać jeśli chodzi o produkcję i sprzedaż rur typu RP oraz typu RG. Są to odpowiednio rury termokurczliwe pogrubione oraz termokurczliwe grubościenne.
Ich największymi odbiorcami są przedsiębiorstwa energetyczne, czyli wszelkie elektrownie, a także zakłady i rejony energetyczne oraz firmy montażowo -wykonawcze, producenci sprzętu AGD, a także przemysł stoczniowy i telekomunikacyjny.
Spółka notuje na tym obszarze 75 proc. udziału w rynku. Jej sprzedaż warta jest ponad 2,2 mln zł rocznie. Dalsze miejsca zajmują DSGCanusa (10 proc.), Raychem oraz Cellpack (po 5 proc.).