W ciągu kolejnych pięciu lat niemiecki koncern BASF zainwestuje ponad sto milionów euro w badania, opracowywanie i produkcję materiałów akumulatorowych. Celem jest stworzenie wielofunkcyjnych lekkich konstrukcje dla pojazdów elektrycznych.
Jak tłumaczyli przedstawiciele BASF podczas październikowej specjalistycznej konferencji poświęconej wkładowi koncernu w rozwój zastosowań przeznaczonych do motoryzacji, im pojazd elektryczny jest lżejszy, tym mniej energii potrzebuje by ruszyć i tym więcej kilometrów jest w stanie przejechać bez ładowania.
Chcąc więc sukcesywnie zmniejszać wagę takich pojazdów i rozwijać programy związane z elektromobilnością, BASF pracuje nad bardzo szybko utwardzalnymi żywicami epoksydowymi, poliuretanowymi i poliamidowymi. Jak wiadomo wszystkie te surowce nadają się do produkcji kompozytowych materiałów wzmacnianych włóknami. Takie zaś materiały mogą już w niedalekiej przyszłości posłużyć do budowy lżejszych pojazdów.
W połowie ubiegłego roku niemiecki koncern powołał do życia zespół ds. lekkich kompozytów. Zadania tej grupy obejmują opracowywanie materiałów i technologii o wysokim potencjale rynkowym, które będą odpowiednie do produkcji wysokiej trwałości wzmacnianych części dla branży motoryzacyjnej.
Ewolucja w kierunku elektromobilności oznacza także nowe wymagania stawiane tworzywom sztucznym.
Z jednej strony potrzebne są zupełnie nowe właściwości tworzyw w zakresie odporności na wysoką temperaturę, ochrony elektromagnetycznej i ochrony przed ogniem. Z drugiej zaś strony niezbędny staje się dalszy wzrost wykorzystania tworzyw sztucznych w pojazdach, tak by można było zbilansować dodatkowy ciężar akumulatora, pozwalający na zwiększenie kilometrów pokonywanych bez ładowania.
Wiele uwagi poświęca BASF także gospodarce cieplnej w sektorze motoryzacyjnym.
Oto bowiem latem, gdy rosną temperatury, to układy klimatyzacji pojazdu potrzebują więcej energii, którą w innym przypadku pojazd elektryczny mógłby wykorzystać na napęd. BASF pracuje zatem nad skutecznymi rozwiązaniami wydajnej gospodarki cieplnej w pojeździe.
Specjalne pigmenty zastosowane w powłokach umożliwiają odbijanie promieniowania, a nie jego pochłanianie. Dzięki temu na powierzchni powłoki lakierniczej osiągany jest spadek temperatury aż do 20 st. C, a wewnątrz samochodu do 4 st. C. Dodatkowo, zewnętrzna błyszcząca powłoka pojazdów przyszłości z firmowej serii Smart odbija niewidzialne fale w paśmie zbliżonym do podczerwieni, co dodatkowo chroni wnętrze przed nagrzewaniem.
Zimą wysokowydajne pianki pełnią natomiast funkcję idealnego materiału izolacyjnego i to nie tylko w pojazdach elektrycznych. Izolacja jest szczególnie istotna w pojazdach elektrycznych, ponieważ w przeciwieństwie do jednostek spalinowych, napęd elektryczny nie generuje ciepła, które można wykorzystać do ogrzewania wnętrza.
BASF poinformował także, że od pewnego czasu coraz intensywniej działa nad nowymi technologiami przeznaczonymi dla tradycyjnych pojazdów, takimi jak systemy izolacji cieplnej silnika, wykorzystujące sztywne pianki poliuretanowe.