Zakończyła się rozbudowa zakładu produkcji katalizatorów samochodowych w Środzie Śląskiej k. Wrocławia. Inwestycja powiększyła zakład produkcyjny o około 14 000 metrów kwadratowych.
BASF sfinalizował inwestycję w Środzie Śląskiej. W dniu 13 czerwca w Środzie Śląskiej firma BASF Polska zaprezentowała innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej. Oprócz produkowanych w zakładzie katalizatorów spełniających najsurowsze normy emisji EURO 6, zaprezentowano tworzywa techniczne (PA, POM, PBT) i poliuretany (PU, TPU). Produkty te są szeroko stosowane w motoryzacji nie tylko dla nowoczesnego wzornictwa, ale również w celu zmniejszenia masy aut, poprawy komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa.
Pokazano płyny do układów hamulcowych Hydroulan oraz płyny do układów chłodzenia Glysantyn, które zapewniają ochronę układu chłodzenia przed zamarznięciem, przegrzaniem i korozją. W zakresie powłok lakierowych zaprezentowano m.in. linie produktów Glasurit ECO Balance z certyfikatem zrównoważonej biomasy, zrównoważone technologie do renowacji powłok, produkty utwardzane promieniami UV, lakiery bezbarwne schnące 10 minut. Ważnym kierunkiem rozwoju motoryzacji jest elektromobilność. BASF w Środzie Śląskiej zaprezentował materiały do baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych.
Finalizacja inwestycji w Środzie Ślaskiej stała się okazją do zorganizowania wydarzenia "Drive Innovation" na które licznie przybyli przedstawiciele partnerów i klientów koncernu BASF, władz samorządowych i stowarzyszeń. Nie zabrakło tam również dziennikarzy, szczególnie tych zajmujących się motoryzacją oraz specjalizujących się w tematyce chemicznej. Branżę tworzywową zaś reprezentował - jak to zwyczajowo już bywa - Plastech.pl.
- Prezentując innowacje dla branży motoryzacyjnej chciałabym podkreślić, że rolą biznesu jest nie tylko maksymalizacja zysku, ale również tworzenie wartości dla społeczeństwa - powiedziała podczas wydarzenia Katarzyna Byczkowska, Dyrektor Zarządzająca BASF Polska. Niejako potwierdzeniem tych słów była, zorganizowana w trakcie wydarzenia, debata "Wydajność, ekonomia, ekologia - jak innowacje napędzają rozwój branży motoryzacyjnej w drodze do zrównoważonego rozwoju", która poprowadził dziennikarz motoryzacyjny Grzegorz Gac.
W debacie wzięli udział: Krystyna Boczkowska - wieloletnia Prezes Grupy Bosch w Polsce, Łukasz Kolano, Chair UNGC RNC Eastern Europe & Middle East, Executive Director Global Compact Network Poland, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego oraz Paweł Wideł, Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. Uczestnicy starali się chociaż w przybliżeniu odpowiedzieć na dwa najistotniejsze pytania: Jaka jest przyszłość branży motoryzacyjnej? Jakie są perspektywy zmian klimatycznych i dlaczego działania na rzecz klimatu są tak ważne?
Zdaniem uczestniczących w debacie ekspertów zmiany w branży motoryzacyjnej, mimo zaawansowanych prac nad alternatywnymi źródłami zasilania, będą mieć charakter raczej ewolucyjny niż rewolucyjny. Cudowne dziecko XXI wieku - samochód elektryczny - nie stanie się, przynajmniej na razie, cudownym orężem w walce ze zmianami klimatycznymi i zanieczyszczeniem środowiska. I jakkolwiek auto elektryczne jest bezemisyjne (podczas jazdy) to wciąż pozostaje źródłem emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Monachijska firma konsultingowa Berylls Strategy Advisors oszacowałą, że emisja CO2 w przypadku produkcji produkcji najcięższych akumulatorów ważących ok. 500 kg dla samochodów sportowych, byłaby nawet o 74 proc. większa niż w przypadku wytworzenia tradycyjnego auta w fabryce napędzanej paliwami kopalnymi. Pamiętajmy też, że auto elektryczne należy ładować, co oznacza, że w przypadku naszego kraju auta elektryczne okazują się być de facto samochodami na węgiel. Użytkowanie takiego samochodu we Francji, której energetyka opiera się głównie na energii jądrowej, wyemituje o wiele mniej szkodliwych gazów niż poruszanie się tym samym autem w Polsce, gdzie 80 proc. energii elektrycznej pochodzi ze spalania węgla.
Po co komu katalizator?
Katalizator jest prawdopodobnie najważniejszym urządzeniem do redukcji zanieczyszczeń, jakie kiedykolwiek wynaleziono. Obecnie jest nieodzownym elementem układów wydechowych w większości współczesnych samochodów. Bez nich jakość powietrza w miastach i wokół nich byłaby znacznie gorsza. BASF był pionierem w opracowywaniu pierwszych katalizatorów w modelach samochodów z 1975 roku, a rok później wprowadził drugą istotną innowację: nowoczesny katalizator “trójdrożny”, który obecnie niweluje ponad 90% węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) i tlenków azotu (NOx) wytwarzanych przez silniki samochodowe. Rozwój technologii sprawił, iż dziś potrzeba 100 samochodów z katalizatorami, aby osiągnąć emisję na poziomie zaledwie jednego samochodu sprzed 1974 roku.
Katalizator to specjalna puszkę ceramiczna, w której znajdują się setki kanałów o strukturze plastra miodu. Puszka ta jest nasączana masą katalityczną, która redukuje składniki toksyczne zawarte w spalinach. Następuje to w wyniku wejścia w reakcję chemiczną z gazami spalinowymi. Katalizator to nie tylko zwykły oczyszczacz spalin. Od tego elementu zależy też proces spalania paliwa, a więc prawidłowa praca jednostki napędowej i jej osiągi.