Koncern BASF ogłosił, że rozpoczyna projekt związany z budową nowej instalacji TDI.
TDI, czyli 2,4-diizocyjanianotoluen to związek chemiczny stosowany do produkcji poliuretanów. Za 80 proc. światowego zużycia TDI odpowiadają pianki poliuretanowe, które później znajdują zastosowanie w produkcji mebli, wyposażenia samochodów, wykładzin podłogowych, materaców i opakowań.
Wielkość globalnego rynku TDI to w tej chwili ok. 1,6 mln ton i według prognoz rynek ten ma jeszcze rosnąć w ujęciu średniorocznym o 5,2 proc. aż do 2015 r. BASF jest na tym rynku kluczowym graczem.
Koncern zapowiedział właśnie powstanie w swoim macierzystym Ludwigshafen zintegrowanego kompleksu wytwarzającego wspomniany surowiec. Koszt jego budowy to 1 mld euro, a moce wytwórcze 300 tys. ton rocznie. Wybudowanie nowej fabryki powiązane będzie z wygaszeniem starej w niemieckim Schwarzheide. Przestanie ona działać za dwa lata. W tej chwili produkuje 80 tys. ton TDI rocznie.
Aktualnie największymi światowymi producentami TDI są BASF, Bayer oraz japoński koncern Mitsui. Wymienieni posiadają odpowiednio 30 proc., 21 proc. oraz 13 proc. światowych zdolności wytwórczych.
BASF zbuduje fabrykę TDI
2012-01-19