
Gama plastikowych kubków wielokrotnego użytku firmy Berry Global została wybrana do pionierskiej inicjatywy Borrow Cup - "współdzielonych kubków zwrotnych", która została uruchomiona w Glasgow w Wielkiej Brytanii pod koniec stycznia.
Inicjatywa Borrow Cup, opracowana przez wielokrotnie nagradzaną organizację charytatywną Hubbub i dostawcę systemów opakowań wielokrotnego użytku Reposit z Glasgow, to system współdzielenia kubków. Konsumenci pożyczają kubek zwrotny z dowolnej uczestniczącej w inicjatywie lokalizacji, co eliminuje z obiegu kubki jednorazowe. W trwającym 12 tygodni projekcie gromadzenia faktów i danych uczestniczy ponad 40 firm, w tym lokalne kawiarnie oraz duże marki, takie jak Costa Coffee, Caffè Nero i Burger King UK.
Za kubek Borrow Cup klienci wpłacają depozyt w wysokości 1 funta, a następnie w dowolnym uczestniczącym w projekcie punkcie sprzedaży mogą go ponownie napełnić, wymienić na nowy lub otrzymać zwrot depozytu. Kubki można również oddawać w specjalnych punktach zwrotu, gdzie klienci otrzymują cyfrowy kupon. Używane kubki są odbierane przez Reposit, myte w firmowym zakładzie i zwracane do sklepów.
Wielokrotnego użytku kubki Berry, wykonane z polipropylenu (PP), dostępne są w standardowych rozmiarach 8, 12 i 16oz, z uniwersalnym wieczkiem do wszystkich trzech rozmiarów. Modele te zostały wybrane do projektu Borrow Cup ze względu na swoją trwałość, łatwą w czyszczeniu konstrukcję i możliwość mycia w zmywarce. Kubki można również poddać recyklingowi, gdy w końcu osiągną koniec okresu eksploatacji (tam, gdzie dostępna są odpowiednia infrastruktura do recyklingu). Organizatorzy projektu twierdzą, że tworzywo sztuczne wybrano ze względu na mniejszy wpływ na środowisko w porównaniu z innymi materiałami. Obecne modelowanie emisji dwutlenku węgla przewiduje, że kubki Borrow Cup będą miały mniejszy wpływ na środowisko niż kubki jednorazowe po trzech użyciach.
Równie ważne jest to, że kubki Berry zawierają chipy RFID, które umożliwiają ich śledzenie, oraz kody QR prowadzące do informacji na temat programu. W szczególności dane z chipów RFID pomogą zmierzyć popularność, zwroty i wpływ na środowisko, aby określić, w jaki sposób system Borrow Cup może stać się opłacalny pod względem środowiskowym i finansowym.
Według WRAP, każdego roku w Wielkiej Brytanii zużywa się ponad trzy miliardy jednorazowych kubków, jednak badania przeprowadzone przez Hubbub wykazały, że podczas gdy niemal trzy czwarte mieszkańców Wielkiej Brytanii posiada kubek wielokrotnego użytku, tylko jedna trzecia twierdzi, że używa go co najmniej raz w miesiącu. Celem programu Borrow Cup jest zatem sprawdzenie, czy udostępnienie opcji wielokrotnego użytku u źródła i zapewnienie wygody korzystania z systemu w postaci gęstej sieci punktów zwrotu poskutkuje zmniejszeniem liczby używanych kubków jednorazowych.
- Ważne jest rozważanie wciąż nowych sposobów na zwiększenie dostępności produktów do ponownego użycia, a nasz pionierski system wpisuje się w ten trend, sprawiając, że ludzie z łatwością mogą wybrać w punkcie sprzedaży kubek wielokrotnego użytku - mówi Gavin Ellis, współzałożyciel Hubbub.

- Chcemy zademonstrować, w jaki sposób model współpracy może przyczynić się do sukcesu kubków zwrotnych, i zrozumieć, jak może on stać się opłacalny pod względem środowiskowym, handlowym i operacyjnym. Z pewną dozą optymizmu możemy założyć, że jeśli odniesiemy sukces, system może zostać wdrożony w całej Wielkiej Brytanii.
Kubki wielokrotnego użytku Berry, należące do serii B Circular Range (czyli standardowych rozwiązań opakowaniowych zaprojektowanych z myślą o obiegu zamkniętym), są wyposażone w innowacyjne żebrowanie termoizolacyjne, które zapewnia wygodę i stabilność w przypadku zarówno gorących, jak i zimnych napojów. Są wytrzymałe, a jednocześnie lekkie, i zachowują wysoką jakość nawet po kilkukrotnym użyciu. Dołączone do zestawu uniwersalne wieczko, również wykonane z PP, jest szczelne i nie przepuszcza płynów, zapewniając bezpieczny transport i pozwalając użytkownikom cieszyć się gorącymi lub zimnymi napojami ze słomką lub bez.
- Nasze kubki i wieczka zostały zaprojektowane tak, aby oferować korzyści płynące z możliwości wielokrotnego użytku bez uszczerbku dla komfortu i funkcjonalności - mówi Uwe Zinnert, dyrektor sprzedaży produktów wielokrotnego użytku w Berry CPI.
- Jesteśmy dumni, że możemy być częścią inicjatywy Borrow Cup. Mamy nadzieję, że nasze kubki zyskają przychylność konsumentów, co przyczyni się zarówno do sukcesu tego projektu, jak i jego dalszej ekspansji.