Biznes wspierający klienta: klucz do sukcesu?

Biznes wspierający klienta:…

Plastigo od ponad 20 lat działa na rynku przetwórstwa tworzyw sztucznych w Polsce, wspierając i zaopatrując swoich klientów w maszyny, urządzenia oraz spektrum usług usprawniających produkcję. Jak ostatni rok wpłynął na działalność firmy i jakie są jej plany na najbliższy czas? O tym, a także o ofercie częstochowskiego dostawcy rozmawiam z Adamem Szubertem, wiceprezesem zarządu Asten Group oraz Ireneuszem Gwizdoniem, dyrektorem zarządzającym Plastigo. 

Jak aktualnie wygląda praca Plastigo? Czy pandemia zmieniła coś w państwa dotychczasowej działalności?

Adam Szubert: Z perspektywy wyników sprzedaży miniony 2020 r. niewiele różnił się od poprzedniego, o czym świadczą podobne, bardzo dobre wyniki. Zmian jednak było wiele. Profil działalności pozostał ten sam, ale zmienił się system pracy. Staraliśmy się minimalizować niebezpieczeństwo i zapewnić ochronę zarówno klientom jak i pracownikom. Konieczna była duża elastyczność i umiejętność adaptacji do nowej rzeczywistości. Tu szczególne uznanie należy się członkom zespołu Plastigo, który dynamicznie reagował na zmiany dopasowując się do nowych warunków, a te jak wiemy potrafiły zmieniać się w zasadzie z dnia na dzień. 

Ireneusz Gwizdoń: Nagle konieczne było wyjście z dotychczas obowiązujących schematów, ale dzięki dużemu doświadczeniu i wieloletniej współpracy nasi pracownicy poradzili sobie doskonale. Choć na rynku wiele mówiło się w tym czasie o redukcjach zatrudnienia, w 2020 r. liczba osób w Plastigo wzrosła. Zapewniliśmy naszym pracownikom stabilizację, w zamian otrzymując pełne zaangażowanie. Członkom naszego zespołu zaoferowaliśmy też dużo samodzielności, dzięki czemu sami najlepiej wiedzieli jak dopasować się do konkretnych klientów, sytuacji czy wyzwań. Warto było, o czym świadczy rok zakończony z bardzo dobrym wynikiem. Teraz więc my w związku z sytuacją planujemy podzielić się naszym sukcesem.

W jaki sposób zamierzacie państwo to zrobić?

AS: Szczegółami planujemy podzielić się już wkrótce. Wszyscy mamy za sobą trudny czas, który tak naprawdę nie dobiegł jeszcze końca. Jest to okres wyzwań, którym sprostaliśmy. Zdajemy sobie jednak sprawę, że wiele organizacji ten trudny czas osłabił. Zdecydowaliśmy się wesprzeć systemowo działalności, które w obecnej rzeczywistości naszym zdaniem tego potrzebują. 

Brzmi interesująco. Co jeszcze Plastigo planuje na rok 2021? 

AS: Dotychczasowy sposób działania przyniósł bardzo dobre efekty, więc w dalszym ciągu stawiamy na elastyczność i dynamiczne reagowanie. Prawdziwe, a nie tylko deklaratywne wsparcie dla naszych klientów to podstawa. Właśnie takie podejście zaowocowało wzrostem przychodów w 2020 r. o 2,7%. Oczywiście planujemy również działania rozwojowe. Ważnym wydarzeniem jest dla nas dokonane już podpisanie umowy na budowę nowego magazynu o powierzchni 1600 m2. Więcej przestrzeni pozwoli nam zapewnić klientom wiele dodatkowych udogodnień. Inwestycja jest duża, ale liczymy, że prace zakończą się jeszcze w tym roku. 

IG: Planujemy w dalszym ciągu realizować oraz rozwijać nasz model biznesu - wspierać naszych klientów - tak jak dotychczas. Choć brzmi to w sposób oczywisty okazuje się, że w tym szczególnym czasie to z pozoru najprostsze rzeczy mają największe znaczenie. Już na samym początku działalności Plastigo deklarowało w swoim haśle ''Wsparcie w standardzie''. Obecnie naszym sloganem jest ''Więcej'' i właśnie taka koncepcja pozwoliła nam dostarczyć od początku działalności ponad 1200 wtryskarek dla naszych klientów. Rzetelne warunki sprzedaży wraz z ponadnormatywną troską o naszych odbiorców stworzyły taki rezultat.

Plany są ambitne; to raczej nietypowe podejście w czasie, który duża część firm wolałaby po prostu przeczekać.

AS: Plastigo od początku wyróżniało się tym, że działało nieszablonowo. Zawsze stawialiśmy na nieoczywiste rozwiązania, nawet jeżeli niektóre mogły być zaskakujące. Dlatego dziś jesteśmy właśnie w tym miejscu. 

IG: Mamy zespół naprawdę świetnych specjalistów. Znaczna część pracowników Plastigo to osoby z kilkuletnim lub kilkunastoletnim doświadczeniem, doskonale znające firmę i siebie nawzajem. Gdyby nie ich zaangażowanie i umiejętność współpracy w zmiennych warunkach, pewnie trudniej byłoby nam podjąć niektóre działania, ale jesteśmy przekonani, że to jest właściwa droga.

Jak w aktualnej sytuacji rozumiecie państwo slogan ''Więcej'', który tak często pojawia się w kontekście Plastigo?

IG: ''Więcej'' to tak naprawdę cała oferta Plastigo wraz z know-how oraz sposobem myślenia. Wtryskarki trzech marek oraz osprzęt peryferyjny. To usługi, takie jak Serwis Plastigo zatrudniający świetnych specjalistów z dużym doświadczeniem, dzięki czemu nie tylko serwisujemy, instalujemy i szkolimy, ale również relokujemy całe linie produkcyjne. Laboratorium Badania Tworzyw Polimerowych stale zwiększające swoją ofertę oraz portfolio klientów, wspierając ich i pokazując, jak istotnym elementem pracy każdego przetwórcy jest kontrola jakości. Szkolenia Plastigo dające uczestnikom wiedzę, którą dzielimy się w ramach e-Akademii Plastigo. ''Więcej'' to również usługi związane z automatyzacją produkcji, która umożliwiła klientom znaczne usprawnienie procesów produkcyjnych. 

AS: Dodatkowo w ramach tej samej firmy - Asten Group - utworzona została marka Technigo oferująca najszerszy na rynku wybór produktów uzupełniających dla przetwórców tworzyw sztucznych. Dzięki temu nasi klienci mogą zaopatrywać się kompleksowo, u jednego dostawcy. Technigo dostarcza również dedykowane, jednostkowe urządzenia do zakładów produkcyjnych. Z kolei marka Vikk to systemy chłodzenia dla przemysłu często znajdujące swoje zastosowanie także we wtryskowniach. To wszystko jest tylko częścią naszego ''Więcej''.

Wygląda to dosyć różnorodnie. Skąd pomysł na tak szeroką aktywność?

AS: W praktyce wszystkie te obszary tworzą spójną całość. Nasza koncepcja powstała w oparciu o wspólne doświadczenia i potrzeby. Często klienci jednej z marek korzystają z oferty innej, a wszyscy nasi pracownicy realizują wspólny cel. Od dawna preferujemy tzw. sprzedaż doradczą, bazującą na rozwiązaniach ''szytych na miarę'', w których tworzeniu bierzemy czynny udział wraz z klientami. 

Nasza obietnica ''Więcej'' to fakt, który jest zaręczany poprzez opinie i referencje wielu zarządzających znanymi zakładami produkcyjnymi. W zespole Asten Group jest obecnie blisko 100 osób. Dysponujemy nowoczesną przestrzenią biurową, rozwojową oraz logistyczną. Mimo to planujemy kolejne ruchy i dalszy rozwój - pomysłów nam nie brakuje. 

Czego zatem powinniśmy państwu życzyć? Dalszego rozwoju?

AS: Zdecydowanie, ponieważ plany mamy ambitne - jak zawsze. 

Rozmawiała: Alicja Dankowska


Czytaj więcej:
Wywiad 299

Maszyny do przetwórstwa tworzyw sztucznych: wtryskarki, peryferia, roboty, taśmociągi, mieszalniki

Polska, 42-200 Częstochowa, Bór 77/81