Produkowany na Górnym Śląsku Fiat 500 to obecnie najprawdopodobniej największy hit włoskiego koncernu w Europie. Samochody powstają przy współpracy Fiata z firmą Borealis. Jest ona dostawcą rozwiązań z dziedziny tworzyw sztucznych. Przy jej pomocy udało się stworzyć niezwykle interesujący oraz ładnie prezentujący się pod względem wizualnym, model samochodu.
Auto zostało już nagrodzone wyróżnieniem Europejskiego Samochodu Roku 2008. Posiada elementy zderzaków i deski rozdzielczej wykonane z olefin termoplastycznych na bazie polipropylenu Daplen dostarczanego przez firmę Borealis. Dzięki temu materiałowi udało się osiągnąć doskonały efekt estetyczny oraz wysoką jakość samych części. I właśnie ta cecha wyróżnia model Fiata na rynku małych samochodów.
W fazie realizacji projektu Borealis rozpoczął współpracę z polską firmą Ersi, która zajmuje się formowaniem wtryskowym. Miało to na celu stworzenie zderzaków o wysokiej odporności na zarysowania oraz osiągnięcie dobrych właściwości związanych z nanoszeniem powłok lakierniczych. Z kolei we współpracy firmy Borealis z Fiatem udało się wybrać właściwe rozwiązania materiałowe.
Konstruują poszczególne elementy samochodu Fiat 500 sięgnięto po polipropylen Daplen EE103AE, a także materiał TPO o dużej prędkości płynięcia oraz materiał roztopiony (MFR) charakteryzujący się znakomitą odpornością na zarysowania oraz zdolnością do uzyskania równomiernej grubości na dużej powierzchni.
Niska rozszerzalność temperaturowa polipropylenu Daplen w szerokim zakresie temperatur pozwala na uzyskanie konsekwentnie wysokiej jakości dużych elementów formowanych wtryskowo oraz precyzyjnego dopasowania do innych paneli zewnętrznych, poprawiających ogólny wygląd.
Specyfikacja deski rozdzielczej określona przez Fiata stawiała Borealisowi szczególne wyzwania. Aby uzyskać wysoki poziom estetyczny powierzchni i uniknąć defektów wizualnych Fiat określił rozwiązania monomateriałowe dla głównych części wnętrza pojazdu.
Firma Plastal, z którą współpracuje Fiat przy produkcji swoich samochodów, wybrała materiał Daplen EE168AI charakteryzujący się wysoką odpornością na zarysowania i małym połyskiem, gwarantujący równocześnie uzyskanie równomiernego wykończenia powierzchni oraz wysokiej jakości integrację części dzięki dużej stabilności temperaturowej materiału i małej rozszerzalności termicznej. Ważne było również zwiększenie bezpieczeństwa samochodu, a to zapewnił znakomity stosunek odporności na uderzenia do sztywności, który cechuje Daplen EE168AI.
Zarówno zderzak jak i deska rozdzielcza czerpią spore korzyści z niewielkiej wagi polipropylenu. Mniejsza waga komponentów przyczynia się do zmniejszenia masy całkowitej pojazdu, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa i emisji CO2. Fiat 500 spełnia wymagania unijnej normy emisji CO2, która wynosi 120 g/km.
Przedstawiciele firmy Borealis są zadowoleni z dotychczasowej współpracy: - Sukces naszych materiałów w tych komponentach otwiera nowe możliwości dla zastosowania mieszanek na bazie polipropylenu w nowych rozwiązaniach w segmencie rynku motoryzacyjnego - podkreślają.