Brytyjska sieć sklepów Sainsbury wprowadza na okres próbny w ponad 450 swoich sklepach butelki PET ze wzmocnioną barierowością. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że w takich butelkach znajdzie się wino.
Początkowo butelki będą dostępne w czterech formatach. Te o pojemności 0,75 litra będą wytwarzane przez koncern Amcor. Wszystkie opakowania będą posiadały nakrętkowe zamknięcia. Butelki mają być stylizowane na tradycyjne szklane opakowania, w które dotychczas rozlewano wino.
Wielka Brytania jest największym na świecie importerem wina. W tym celu zużywa rocznie miliard butelek. Ponieważ typowe szklane butelki ważą średnio 300 - 800 gram, więc daje to według detalistów każdego roku 500 tys. ton szkła. A to już poważny problem środowiskowy.
Nowe butelki PET będą dostępne w przejrzystej i zielonej wersji. Ich waga ma osiągnąć ledwie 54 gramy. Wprowadzenie nowego produktu odbędzie się przy wsparciu brytyjskiego rządowego programu o nazwie WRAP (Waste & Resources Action Programme).
Jest to jeden z najważniejszych brytyjskich programów promujących efektywne wykorzystanie surowców. Jego podstawowymi celami są stworzenie skutecznego i stabilnego rynku dla materiałów i produktów pochodzących z recyklingu, a także likwidacja barier dla minimalizacji odpadów powtórnego użycia i recyklingu.
WRAP szacuje, że zastąpienie każdej butelki wina używanej w Wielkiej Brytanii pomoże ograniczyć emisję CO2 o 90 tys ton rocznie.
Zgodnie z sugestiami kierowanymi do brytyjskich konsumentów, wino przechowywane w butelkach PET, powinno być spożywane maksymalnie przez trzy miesiące. Z kolei okres magazynowania alkoholu w tego typu opakowaniu wynosi co najwyżej sześć miesięcy.
- Ponieważ konsumenci w naszym kraju bardzo dobrze zdają sobie sprawę z zalet jakie dla polityki środowiskowej niesie możliwości recyklingu oraz wykorzystywanie butelek PET, to mamy nadzieję, że ten pomysł spotyka się z ich zrozumieniem. Nawet za cenę rezygnacji z dotychczasowych preferencji - przyznają przedstawiciele WRAP.