
Carrefour Polska rozpoczyna właśnie kampanię społeczną: "Z miłości do środowiska". Partnerem sieci jest Ministerstwo Środowiska. Akcja zakłada wyeliminowanie rozdawanych przy kasie jednorazowych foliówek.
- Ogólnopolska kampania społeczna potrwa do końca roku. Jej celem jest - jak informuje kierownictwo sieci - "edukacja ekologiczna nie tylko klientów sieci Carrefour, ale także całego społeczeństwa. Poprzez tę kampanię Carrefour, eliminując ze swoich sklepów bezpłatne torby plastikowe i chce wpływać na kształtowanie postaw proekologicznych polskiego społeczeństwa."
- Wycofanie jednorazowych, bezpłatnych toreb plastikowych ze sklepów to jeden z elementów wpisujących się w strategię firmy Carrefour Polska. Jednym z filarów polityki zrównoważonego rozwoju jest właśnie ochrona środowiska. Poprzez kampanię społeczną nie tylko chcemy nakłonić naszych klientów do rezygnacji z jednorazowych, bezpłatnych toreb plastikowych, ale również kształtować odpowiednie postawy, uwrażliwić społeczeństwo na problem ekologii - mówi Gilles Roudy, prezes Carrefour Polska.
Carrefour, jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, wprowadza do swoich sklepów torby w stu procentach biodegradowalne, wykonane z surowców odnawialnych, czyli skrobi.
Carrefour zaproponuje klientom torbę na wymianę, tzw. "Torbę na zawsze". Jest to duże opakowanie z dwoma wzorami nadruku. Klient, ponosząc jednorazowy koszt zakupu 4,5 zł, będzie mógł bezpłatnie wymienić ją na nową, jeśli ta używana przez niego ulegnie zniszczeniu. Sieć przygotowała także we współpracy z polskimi artystami specjalną ofertę toreb, łącząc tym samym ekologię ze sztuką. Są to torby bawełniane, niebielone. Jest to projekt pod nazwą "Torba czy sztuka".
Cennik opakowań wydawanych w sieci Carrefour od 5 czerwca:
- Torby biodegradowalne - cena 0,60 zł
Torby wielokrotnego użytku
- torby z polietylenu - cena 0,80 zł,
- torby z tkaniny syntetycznej - cena około 3,5 zł,
- torby z polipropylenu plecionego - cena 4,50 zł,
- torby na kółkach - cena około 9,9 zł
- torby bawełniane - cena około 9,9 zł.
Wyniki ankiety wykazały, że zdecydowana większość klientów sieci Carrefour korzysta przy pakowaniu zakupów z gratisowych opakowań z tworzyw sztucznych, a 60 proc. klientów używa trzech sztuk toreb. Badanie pokazało też, że świadomość ekologiczna klientów sieci jest niska - jedynie 40 proc. z nich umiało w ankiecie poprawnie wskazać długość rozkładu obecnie używanych toreb jednorazowych. Połowa respondentów poparła ideę wprowadzenia opłat za torby oraz wycofania toreb ze sklepów opakowań z tworzyw sztucznych. Ponad dwie trzecie ankietowanych wyraziło gotowość do płacenia za torby biodegradowalne, które rozkładają się od sześciu tygodni do dwóch lat i nie mają negatywnego wpływu na środowisko. W opinii połowy badanych w sprzedaży powinny być dostępne m.in. torby biodegradowalne i bawełniane.
Zdaniem wielu ekspertów opakowania z tworzyw sztucznych są rosnącym problemem dla środowiska naturalnego. Rocznie na świecie do obiegu trafiają 3 biliony takich opakowań. W Polsce co roku w obiegu pojawia się miliard opakowań foliowych.