BASF prowadzi badania nad rozwojem innowacyjnych produktów do samochodów z napędem elektrycznym. Tym samym wciąż udoskonala rozwiązania czerpiące z osiągnięć przynoszonych m.in. przez tworzywa sztuczne.
Akumulatory stanowią kluczową technologię dla przyszłościowych samochodów elektrycznych. W ciągu najbliższych pięciu lat BASF zainwestuje kilkaset milionów euro w badania, rozwój i produkcję materiałów do akumulatorów. Część tych wydatków poświęcona zostanie na budowę zakładu produkującego zaawansowane materiały katodowe w amerykańskim mieście Elyria. Od połowy 2012 r. nowy zakład produkcyjny, w którego budowę zainwestowano już ponad 50 milionów dolarów, będzie zaopatrywać rynek w materiały katodowe do produkcji wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych.
Oprócz innowacyjnych materiałów na katody BASF od niedawna prowadzi badania nad udoskonaleniem elektrolitów, bo wysokiej jakości i na miarę zaprojektowane elektrolity współdecydują o wydajności akumulatorów. Oprócz materiałów dla akumulatorów litowo-jonowych, które obejmują także rozwiązania anodowe i separatory, BASF prowadzi badania nad przyszłościowymi koncepcjami akumulatorów, takimi jak akumulatory litowo-siarkowe czy litowo-powietrzne. Badania koncernu mają się przyczynić do tego, by samochody elektryczne były w przyszłości tańsze, bardziej przyjazne dla środowiska i trwalsze. Aby to osiągnąć potrzeba akumulatorów, które umożliwią większy zasięg przy mniejszej masie i niższych kosztach.
Aby zrekompensować dodatkowy ciężar akumulatorów ważących ok. 200 kg, a tym samym osiągnąć rozsądny zasięg pojazdu elektrycznego, trzeba zredukować wagę pojazdu poprzez zastosowanie lekkich komponentów. Stawia to nowe wymagania wobec materiałów konstrukcyjnych, np. zupełnie nowe właściwości pod względem odporności na temperaturę, ekranowania elektromagnetycznego i ogniochronności. Chociaż już teraz tworzywa sztuczne stosowane w podwoziu, wnętrzu pojazdu i silniku prowadzą do dużych oszczędności masy pojazdu, to potrzebne są dodatkowo projekty wielofunkcyjnych lekkich konstrukcji.
W tym celu BASF pracuje m.in. nad szybko twardniejącymi żywicami epoksydowymi, poliuretanowymi i poliamidowymi do wzmocnionych włóknem szklanym materiałów kompozytowych stosowanych do produkcji lekkich karoserii. Może to przyczynić się do dalszej redukcji masy pojazdu o ok. 100 do 150 kg w zakresie elementów konstrukcyjnych i podwozia.
BASF pracuje także nad rozwiązaniami dla lepszego zarządzania ciepłem w samochodzie elektrycznym. Pigmenty, które odbijają generujące ciepło promieniowanie podczerwone, stosowane w wykończeniu wnętrza i lakierach samochodowych przeciwdziałają nadmiernemu wzrostowi temperatury wewnątrz pojazdu. Podczas gdy w samochodzie z silnikiem spalinowym w zimie źródłem ciepła jest właśnie silnik, w pojeździe elektrycznym do ogrzewania wnętrza potrzeba energii elektrycznej. W celu utrzymania niskiego zużycia energii trzeba izolować samochody elektryczne przed zimnem piankami wysokiej wydajności. To również zwiększa zasięg pojazdu.
Celem BASF są samochody elektryczne
2011-07-12