Chemiczne Otwarcie Roku 2025

- Clean Industrial Deal, choć zawiera wiele słusznych założeń, w obecnym kształcie stanowi bardziej mapę drogową niż konkretne rozwiązanie palących wyzwań, z jakimi mierzy się branża chemiczna. Dokument nie wskazuje konkretnych instrumentów, które mogłyby realnie obniżyć ceny energii dla przemysłu w krótkim terminie, mimo że dostępność energii po konkurencyjnych cenach jest kluczowym filarem Clean Industrial Deal. Konieczne jest konsekwentne stosowanie zasady neutralności technologicznej w polityce energetycznej, w tym uznanie roli gazu jako paliwa przejściowego i szerokie wsparcie zarówno zero-, jak i niskoemisyjnych źródeł energii. Pod tym względem zasadne wydaje się również rozważenie energetyki jądrowej. Finansowanie transformacji musi uwzględniać specyfikę poszczególnych państw członkowskich, sprawiedliwie rozdzielając środki, by nie pogłębiać już istniejących dysproporcji. Równie ważne jest elastyczne podejście do regulacji dotyczących produkcji wodoru RFNBO. W kontekście ochrony rynku niezbędna jest także gruntowna reforma mechanizmu CBAM, która zapewni ochronę europejskich eksporterów i wyeliminuje ryzyko obchodzenia przepisów - skomentowała Klaudia Kleps, Dyrektor Pionu Rzecznictwa i Legislacji w Polskiej Izbie Przemysłu Chemicznego.

Polska w trójbiegunowym świecie gospodarczym

Analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują na ukształtowanie się trójbiegunowego świata gospodarczego, gdzie kluczową rolę odgrywają USA, Unia Europejska oraz Chiny. Jednakże, narastający konsensus w Stanach dotyczący powstrzymania wzrostu Chin zapowiada eskalację konfliktów handlowych i politycznych, co może prowadzić do ponownego podziału świata i stanowić wyzwanie dla globalnej współpracy gospodarczej. Ta sytuacja, określana mianem nowej "zimnej wojny", w połączeniu z rewizjonistyczną polityką Rosji, która dąży do wzmocnienia swojej pozycji i zacieśnia współpracę z Chinami, stwarza dodatkowe komplikacje, szczególnie dla UE ze względu na jej zależność od importu surowców. Co więcej, Unia Europejska zmaga się z wyzwaniem ochrony wolnego handlu przed protekcjonizmem, a jednocześnie musi zapewnić uczciwe warunki konkurencji dla europejskich firm w obliczu ogromnego wzrostu importu z Chin. Dla Polski, gdzie cała UE odpowiada za znaczną większość eksportu - 74% - te globalne napięcia i zmiany w polityce handlowej, w połączeniu z trwającą wojną w Ukrainie i zalewem tanich produktów z Chin, stanowią poważne wyzwania. W tej złożonej sytuacji, dywersyfikacja relacji handlowych pozostaje kluczowym priorytetem dla bezpieczeństwa ekonomicznego UE. Nowa polityka celna wydaje się być zatem konieczna, aby zapewnić wzajemność w dostępie do rynków.

1chemiczne-otwarcie-roku-2025-fot-piotr-dlugolecki-dla

Bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność: cele polskiej prezydencji

Podczas Chemicznego Otwarcia Roku głos zabrali także przedstawiciele administracji. Wskazali, że w kontekście trwającej polskiej prezydencji w Radzie UE, kwestia konkurencyjności jest traktowana priorytetowo. Mając na względzie konieczność wzmocnienia unijnego bezpieczeństwa energetycznego, postuluje odejście od rosyjskich surowców energetycznych. Administracja zamierza podejmować działania zmierzające do zapewnienia przedsiębiorstwom dostępu do energii w odpowiedniej ilości oraz w przystępnej cenie. Planowane jest również wspieranie różnorodnych czystych źródeł energii, rozwój infrastruktury energetycznej, a także zmniejszanie zależności od importowanych technologii oraz surowców krytycznych niezbędnych do ich wytworzenia. Osiągnięcie bezpieczeństwa i swobody działalności gospodarczej jest również kluczowym celem. Polska prezydencja zamierza działać na rzecz pogłębiania jednolitego rynku UE, likwidowania barier dla transgranicznej działalności, ułatwienia dostępu do kapitału oraz zmniejszenia obciążeń biurokratycznych. W ramach priorytetów polskiej prezydencji Polski Rząd będzie skupiać się na potrzebach przemysłu oraz kształtowaniu odpowiedniej europejskiej polityki przemysłowej, która powinna być elastyczna, ale i dostosowana do potrzeb, i warunków poszczególnych sektorów.

Wśród prelegentów ze strony administracji publicznej znaleźli się: Ignacy Niemczycki, Sekretarz Stanu, Kancelaria Premiera Rady Ministrów oraz Michał Jaros, Sekretarz Stanu, Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Środowisko biznesowe reprezentowali: Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu, Orlen S.A., Marcin Puziak, Członek Zarządu, Qemetica S.A., Konrad Tajduś, Prezes Zarządu, Anwil S.A., Adam Leszkiewicz, Prezes Zarządu, Grupa Azoty S.A. Głos na scenie zabrali również przedstawiciele z Uniwersytetu Warszawskiego: prof. Dr hab. Roman Kuźniar, Kierownik Katedry Studiów Strategicznych i Bezpieczeństwa Międzynarodowego, Wydział Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych i dr Małgorzata Kaczorowska Katedra Systemów Politycznych, Wydział Nauk Politycznych i Stosunków Międzynarodowych. Jednym z prelegentów był również Marek Wąsiński Kierownik Zespołu Gospodarki Światowej, Polski Instytut Ekonomiczny.

Wydarzenie odbyło się w ramach Projektu realizowanego przez Polską Izbę Przemysłu Chemicznego – Kampanii Polska Chemia. Partnerami Kampanii w 2025 r. są:

  • Partnerzy Strategiczni: Orlen, Qemetica
  • Partner Główny: Anwil
  • Partner: Orlen Południe