Co nowego w opakowaniach dla piw?

Co nowego w opakowaniach dla… Branża piwowarska to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi naszej gospodarki. Od 1990 r. producenci notują zwiększające się zapotrzebowanie na ten alkohol. Browary pragnąc się wyróżnić poświęcają sporo uwagi opakowaniom, które stają się cechą danej marki. Dlatego warto prześledzić najnowsze trendy w opakowaniach dla tego sektora.

Rynek piwowarski jest niezwykle zróżnicowany, począwszy od największych firm działających w wielu krajach poprzez lokalne browary. Określenie najlepszego dla danej marki opakowania zależy od wielu czynników, np. wielkości, firmy, założeń rozwoju, geograficznych uwarunkowań i samej idei marki. Preferowanym materiałem opakowaniowym w sektorze piwnym jest szkło. Wyróżnia je choćby możliwość uzyskania różnorodności kształtów, niezwykłych wytłoczeń, specyficznych kolorów. Indywidualne opakowanie różnicuje produkt i komunikuje pozycję marki.

Opakowania do piwa


Jednym z najistotniejszych trendów w branży piwowarskiej jest odzwierciedlanie jakości piwa poprzez prestiżowe opakowanie. Indywidualne, zróżnicowane projekty pozwalają pozycjonować markę na rynku. W wielu przypadkach, wyjątkowe opakowanie to także jeden ze sposobów na podkreślenie charakteru premium marki i produktu. Proces różnicowania opakowania przez design obejmuje takie działania jak m.in. nadawanie charakterystycznego kształtu, tłoczenie, sitodruk, etykietowanie oraz barwienie.

Producenci oferują szeroką gamę standardowych kształtów butelek o pojemności 300 ml, 330 ml oraz 0,5 litra dostosowanych do potrzeb i wymagań różnych rynków europejskich. Często jednak browarom zależy na wprowadzaniu indywidualnych projektów, opracowanych wyłącznie na ich potrzeby.

Z tego też powodu Carlsberg, Grolsch czy Brahm, a więc międzynarodowe browary, wprowadziły butelki o nietypowych kształtach. Skorzystały w tym względzie z doświadczeń producenta opakowań szklanych, czyli koncernu O-I. Kreowanie kształtu butelki pozwala jednak nie tylko na wykazanie się kreatywnością co do jej kształtu. Dla przykładu, najnowsza butelka stworzona dla Salitos Tequila-Flavoured Beer posiada innowacyjny wbudowany system, który umożliwia otwarcie opakowania szyjką innego.

Tłoczenia logotypów, nazw czy napisów na opakowaniach są często stosowane w branży piwowarskiej. Coraz więcej firm decyduje się na wytłoczenie, np. pionowo wzdłuż, wyraźnej nazwy. Metoda ta pozwala na zwiększenie rozpoznawalności marki, a także chroni środowisko poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na papier i klej. Kolejnym walorem tłoczeń jest podniesienie atrakcyjności oraz wyróżnienie produktu. Np. najnowsze półlitrowe butelki Thwaites’a, czyli brytyjskiego browaru z ponad 200-letnią historią, posiadają wytłoczenia z ikoną marki - końmi.

Czytaj więcej:
Butelki 314