Co nowego w opakowaniach dla piw?

Oprócz tradycyjnych zieleni i bursztynów coraz popularniejsze w przypadku butelek do piwa są także inne kolory, jak chociażby szkło ołowiowe. Tradycyjne bursztynowe i zielone szkło posiada naturalną ochronę przed promieniami UV. W związku z tym jest ono najczęściej wykorzystywane do pakowania piwa o długim terminie przydatności. Szkła ołowiowego używa się do szybkiej sprzedaży, produktów o niskim progu wytrzymałości.

Wspomniana już choćby firma O-I produkuje opakowania w kolorach charakterystycznych dla poszczególnych marek, jak kobaltowy niebieski używany przez Kronenbourga we Francji czy złote butelki SAB Millera sprzedawane w Polsce. Charakterystyczne są również odcienie bursztynu stosowane w brytyjskich i niemieckich browarach.

Branża piwowarska wykorzystuje też szeroki zakres metod wykorzystywanych do dekoracji opakowań. Szczególnie zjawiskowy jest „efekt mrożenia”.

Opakowanie do piwa


Dzięki specjalnej technologii, butelka z tego typu dekoracją posiada chropowatą strukturę przypominającą szron. Ciekawy jest również ceramiczny sitodruk nakładany bezpośrednio na opakowanie. Sposób ten wykorzystano w opakowaniu piwa Desperados. Inną popularną metodą jest „vintage look”. Stylizacja na staromodne butelki szczególnie często wykorzystywana jest w opakowaniach piw z wieloletnią tradycją. Firma O-I wykorzystała tę metodę w produkcji butelek dla flamandzkiego piwa Grimbergen.

Dekoracje obejmują również etykiety. Można je nakładać ciśnieniowo lub stosując technikę „etykieta bez etykiety”, dzięki której produkt jest wyeksponowany. Jest to doskonała metoda dla butelek piwa - napój jest wyróżniony a barwa podkreślona.

Ciekawym rozwiązaniem jest też technologia NNPB stosowana w przemyśle piwowarskim, zamiast tradycyjnej typu „blow blow”. Pozwala ona na produkcję coraz lżejszych opakowań. Optymalizacja wagi opakowań szklanych przynosi korzyści zarówno środowisku naturalnemu, jak i producentom, zmniejszając m.in. koszty logistyczne. Jest to również korzystne rozwiązanie dla sprzedawców detalicznych i konsumentów.

Trend obniżający wagę opakowania jest szczególnie popularny w Wielkiej Brytanii. Butelka piwa Adnams wyprodukowana przez O-I jest 30 proc. lżejsza niż poprzednie najlżejsze butelki w tej kategorii, dzięki czemu stała się nowym standardem na półce opakowań półlitrowych.

Czytaj więcej:
Butelki 314