Celem wchodzących w życie w grudniu nowych przepisów dotyczących etykietowania żywności było ujednolicenie sposobu prezentacji kluczowych danych dotyczących produktów spożywczych, a zwłaszcza - wyeliminowanie sytuacji, w których konsument mógł być wprowadzony w błąd. Jednocześnie wprowadzona zostaje odpowiedzialność producentów i dystrybutorów w zakresie informacji o żywności przekazywanych klientom.
Przepisy zawarte w rozporządzeniu Komisji Europejskiej 1169/2011 zaczną obowiązywać w grudniu br., co oznacza, że nowe produkty trafiające na rynek będą musiały być oznaczone według nowych zasad. Wciąż będzie można jednak wyprzedać towary zaopatrzone w stare etykiety, o ile trafiły do obrotu przed 13 grudnia.
Jednym z nowych wymogów jest zapisywanie informacji czcionką o określonej wysokości. W przypadku danych obowiązkowych, jak nazwa produktu, określenie trwałości czy skład, zabronione będzie używanie czcionki o wielkości poniżej 1,2 mm. Przepis ten nie będzie dotyczył opakowań o powierzchni poniżej 80 cm kw. - wówczas czcionka będzie musiała mieć wysokość przynajmniej 0,9 mm.
Innym obowiązkiem producentów będzie umieszczenie na etykietach wyraźnej informacji o składnikach, które mogą wywoływać alergie. Informacja taka będzie musiała być wyróżniona np. za pomocą wytłuszczenia tekstu.
Nowe przepisy nakazują obowiązkowo podawać kraj lub miejsce pochodzenia mięsa wieprzowego, drobiowego, owczego i koziego.
Ponadto niektóre produkty, do których dodano kofeinę w celu fizjologicznym (np. suplementy diety) będą musiały zawierać informację, że nie są one zalecane dla dzieci i kobiet w ciąży.
Kolejnym wymogiem będzie obowiązkowe podawanie informacji o wartości odżywczej produktów, przy czym w tym przypadku zastosowano okres przejściowy, który mija 13 grudnia 2016 roku. Etykieta będzie musiała zawierać informację nt. wartości energetycznej produktu, zawartości tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka oraz soli. Z tego obowiązku zwolnieni będą producenci słodzików, soli, produktów nieprzetworzonych i ziół. Nie dotyczy on także opakowań o powierzchni poniżej 25 cm kw.
Nowe przepisy dotyczą nie tylko towarów sprzedawanych w sklepach tradycyjnych, lecz także dostępnych w internecie. Obejmuje także marki własne sprzedawane w sieciach handlowych. Ponadto obowiązek informowania np. o alergenach zawartych w potrawach będzie obowiązywać również w lokalach gastronomicznych.