Główną korzyścią z tzw. Przemysłu 4.0 jest zwiększenie produktywności, czyli zdolności do wytwarzania takiej samej liczby towarów przy zmniejszonych kosztach lub większej ich liczby przy takich samych. Przekłada się to na wymierny efekt finansowy. Eksperci Siemens Finance nazwali ten zysk „premią produktywności wynikającą z cyfryzacji”. W raporcie „Digitalization Productivity Bonus: Sector Insights” przeanalizowali cztery kluczowe obszary przemysłowe, w których zastosowanie nowych technologii może przynieść łącznie niemal 5 mld dolarów zysku. Jednym z nich jest właśnie tworzyw sztucznych.
„Inteligentne” maszyny
Nadejście automatyzacji i cyfryzacji ma istotny wpływ na przemysł tworzyw sztucznych nie tylko pod względem wydajności procesów i produkcji, ale także dynamiki działania. Technologie pozwalają lokalnym producentom uzyskać dostęp do globalnego rynku. Mniejsze firmy mają narzędzia, które dawniej były osiągalne tylko dla średnich i dużych graczy. Robotyka, testowanie wirtualne, ekonomiczne prototypowanie oraz odczytywanie danych z urządzeń w czasie rzeczywistym to tylko kilka z licznych korzyści, dzięki którym producenci tworzyw sztucznych mogą poprawić swoją pozycję konkurencyjną.Siemens Finance szacuje, że premia produktywności wynikająca z cyfryzacji w sektorze tworzyw sztucznych łącznie wyniesie pomiędzy 0,7 a 1,1 mld dolarów.
Finansowanie kluczem do rozwoju
Co jest najważniejszym elementem skutecznego wdrożenia nowych technologii? Firmy muszą przede wszystkim przemyśleć sposób inwestycji.- Obecnie istnieje wiele obszarów finansowania, które ułatwiają wdrożenie tzw. Przemysłu 4.0, a co za tym idzie - wygenerowanie wspomnianej wcześniej „premii produktywności wynikającej z cyfryzacji - mówi Krzysztof Kuniewicz, CEO Siemens Finance.
Firmy finansowe oferują szerokie spektrum rozwiązań, wspierające różne elementy digitalizacji, w tym m.in:
- Modernizację technologii - rozwiązanie finansowe umożliwiające unowocześnienie technologii podczas okresu finansowania poprzez wymianę starego urządzenia na nowszy model lub naprawę elementów na głównej platformie technologicznej.
- Finansowanie oprogramowania - świadomość konieczności wdrażania oprogramowania oraz wiedza na temat ryzyka jakie za sobą niesie to podstawa dla firm finansujących cyfrową rewolucję. Dlatego te aspekty mogą być uwzględniane w całkowitym pakiecie finansowym.
- Płatność za wyniki - płatności powiązane są ze spodziewanymi korzyściami biznesowymi lub „wynikami” możliwymi dzięki cyfryzacji. Rzeczywiste oszczędności finansowe - takie jak np. zmniejszone zużycie energii - współfinansują lub nawet całkowicie finansują miesięczne płatności, co sprawia, że dla producenta rzeczywiste koszty technologii stają się całkowicie neutralne.
- Finansowanie transformacji - producenci wolą rozpocząć spłatę w momencie, gdy narzędzia będą już działać. Firmy oferujące finansowanie 4.0. dostrzegają wyzwania związane z okresem transformacji i oferują rozwiązania, które opóźniają rozpoczęcie spłat do momentu, gdy nowy system w pełni funkcjonuje.
- Rozwiązania dotyczące kapitału obrotowego - finansowanie może zostać zoptymalizowane także w innych obszarach. Lepsza pozycja konkurencyjna może doprowadzić do nagłego wzrostu firmy, co przekłada się na wzmożoną presję na dostawców, zapasy przedsiębiorstwa i ogólną płynność finansową. Usługi finansowe, np. w formie faktoringu, mogą pomóc w zarządzaniu szerszymi wyzwaniami finansowymi, które wiążą się z sukcesem osiągniętym dzięki cyfryzacji.
Źródło: Siemens Finance