Wszystkie fabryki Nestlé w Polsce są zero-waste: 100 proc. ich odpadów trafia do odzysku. Równocześnie marki firmy oferują szereg produktów w opakowaniach nadających się do ponownego przetworzenia, a także prowadzą i angażują się w inicjatywy na rzecz rozwoju recyklingu.
Odpady z siedmiu zakładów Nestlé - w Kaliszu, Kargowej, Nałęczowie, Nowej Wsi Wrocławskiej, Rzeszowie, Lubiczu i Toruniu - w całości trafiają do przetworzenia. Podlegają recyklingowi, kompostowaniu i regeneracji, trafiają do biogazowni, a także są źródłem zielonej energii.
Firma intensywnie działa na rzecz ograniczania i przetwarzania odpadów. Nie tylko podczas produkcji, ale również na kolejnych etapach - kiedy produkty już opuszczą fabrykę.
- Naszym głównym celem klimatycznym jest zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2030 roku i osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. - mówi Tomasz Korytkowski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, public affairs i ESG Nestlé Polska SA. - Szczególną rolę przywiązujemy do opakowań, dążąc do tego, aby wszystkie nadawały się do recyklingu lub ponownego wykorzystania. Dlatego inwestujemy w innowacyjne rozwiązania, ograniczamy zawartość tworzyw sztucznych, szerzej wykorzystujemy plastik z recyklingu, rezygnujemy z opakowań wielomateriałowych i popularyzujemy opakowania wielokrotnego użytku.
Dziś marki Nestlé oferują produkty w opakowaniach podlegających przetworzeniu i prowadzą w tym zakresie różnorodne inicjatywy. W Polsce są to m.in.:
- Nescafé Dolce Gusto, Nespresso, Starbucks at home – te marki kaw, mające w ofercie produkty w kapsułkach, wprowadziły programy recyklingowe. Klienci mogą oddać zużyte kapsułki na różne sposoby (np. w sklepach, firmowych butikach czy kurierowi przy odbiorze zamówienia). Zebrane kapsułki przekazywane są do zakładu, który je przetwarza. Kawa oddzielana jest od tworzywa, a każdy z surowców zostaje ponownie użyty. Fusy trafiają do biogazowni i są wykorzystywane jako źródło zielonej energii lub jako kompost. Natomiast odzyskany materiał służy do wytwarzania przedmiotów z różnych kategorii, w tym również kolejnych kapsułek Nespresso czy Starbucks at home. W przypadku Nescafé Dolce Gusto w okresie styczeń-październik 2022 roku recyklingowi poddano ponad 20 ton kapsułek.
- Gerber – produkty żywnościowe dla najmłodszych dostępne są m.in. w szklanych słoiczkach i butelkach, które w 100% nadają się do recyklingu. Dodatkowo, marka pracuje nad tym, aby do końca 2023 roku także tubki były zaprojektowane do recyklingu. Obecnie zmieniono już ich nakrętki – z kolorowych na bezbarwne, które znacznie łatwiej poddać recyklingowi.
- NAN 2 – to marka produktów dla niemowląt i małych dzieci, która wykorzystuje wieczka i miarki wykonane w 66% z odnawialnych surowców roślinnych. Oprócz tego, wszystkie puszki mlek NAN 2 w 100% nadają się do recyklingu.
- Nałęczowianka – aż pięć formatów niegazowanej naturalnej wody mineralnej dostępnych jest w butelkach wykonanych w 50% z przetworzonego plastiku (tzw. rPET). Natomiast w przypadku Nał+, czyli linii napojów funkcjonalnych, wszystkie produkty są dostępne w opakowaniach 100% rPET, co oznacza, że są wykonane w 100% z materiału odzyskanego w wyniku recyklingu.
- Smarties – czekoladowe draże pokryte kolorowym lukrem dostępne są w papierowych opakowaniach. Smarties to pierwsza globalna marka słodyczy, która zdecydowała się na takie rozwiązanie.
Razem możemy więcej
- Prowadzimy szereg działań zarówno w ramach własnych procesów, jak i szerszej współpracy. Pomysły na efektywny recykling realizujemy także z naszymi partnerami z inicjatyw branżowych - mówi Tomasz Korytkowski - Przykładem są ReFlex oraz Polski Pakt Plastikowy, które tworzymy z firmami i organizacjami związanymi z łańcuchem wartości tworzyw sztucznych. Naszym wspólnym celem jest zamknięcie obiegu plastiku w Polsce.
Program ReFlex ma na celu zwiększenie zbiórki i recyklingu odpadów opakowaniowych z elastycznych tworzyw sztucznych. Polski Pakt Plastikowy to międzysektorowa inicjatywa, która dąży do zmiany obecnego modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.
Współpraca z partnerami, inicjatywy w zakresie poszczególnych marek adresowanych do konsumentów, a także intensywne działania w ramach procesów wewnętrznych i produkcyjnych - oto trzy obszary, w których Nestlé Polska wdraża rozwiązania mające na celu zwiększenie recyklingu. Zużyte opakowania nie są traktowane jak odpad, ale jak surowiec do dalszego wykorzystania. Celem wszystkich działań jest wspólna przyszłość bez odpadów.