Akcja DuPonta, która miała wskazać najpopularniejszy kolor samochodów, była pierwszym badaniem tego typu. Koncern wyszedł z założenia, że branża motoryzacyjna ma coraz bardziej globalny charakter i z tego względu informacje na temat trendów, zarówno regionalnych, jak i globalnych w kwestii popularności poszczególnych kolorów, są niezwykle istotne do przekazania.
Wyniki badań wskazują, iż pomimo istnienia globalnej tendencji do coraz większej zbieżności w wyborach dotyczących kolorów samochodów, a przez to do zmniejszania się różnic preferencji między poszczególnymi obszarami, różnice regionalne pozostają wyraźne.
- Warto zdać sobie sprawę, iż w obecnych czasach większość osób, niezależnie od miejsca zamieszkania, ma dostęp do najbardziej aktualnych informacji na temat modnych kolorów. Źródła tej wiedzy są różne, od ilustrowanych czasopism przez popularne witryny internetowe po filmy reklamowe o bardzo szerokiej grupie odbiorców – powiedziała Leatrice Eiseman, Dyrektor Zarządzająca Instytutu Kolorów Pantone. – Najbardziej popularne kolory stają się obiektem pożądania o uniwersalnej sile przyciągania.
- Istnieją wciąż wyraźne różnice regionalne w preferencjach dotyczących kolorów, ale nie da się nie zauważyć silnych trendów globalnych – powiedziała Nancy Lockhart. – Preferencje kolorystyczne mogą zmieniać się z roku na rok ze względu na szeroki zakres czynników, włącznie z typami wprowadzanych na rynek pojazdów, mniejszymi rozmiarami pojazdów, upodobaniami konsumentów a nawet sytuacją gospodarczą. Te i inne czynniki kulturowe, społeczne i demograficzne mogą z czasem zmieniać tendencje regionalne.
Czołowa dziesiątka najpopularniejszych kolorów przedstawia się następująco:
- srebrny – 25 proc. aut
- czarny – 23 proc.
- biały – 16 proc.
- szary – 13 proc.
- niebieski – 9 proc.
- czerwony – 8 proc.
- brązowy i beżowy – 4 proc.
- zielony – 1 proc.
- żółty i złoty – 1 proc.
- inne – poniżej 1 proc.
W Europie kolor czarny (27 proc.) – wybierany najczęściej – cały czas zwiększa swoją przewagę nad szarym (19,9 proc.), który wykazuje tendencję spadkową. Popularność koloru białego (10,2 proc.) rośnie, lecz nadal dzieli go bardzo duży dystans od pierwszej dwójki.
W tym roku byliśmy również świadkami poważnych zmian upodobań kolorystycznych w Japonii, w wyniku których zbliżyły się one do panujących na rynkach północnoamerykańskich i europejskich. Najczęściej – w 28 proc. przypadków – wybierano kolor biały, co stanowi jednak czteropunktowy spadek w stosunku do 2008 r. Popularność koloru srebrnego obniżyła się o 5 punktów i z 23 proc. zajmuje on obecnie drugą pozycję ex aequo z czernią.
Natomiast na rynku chińskim możemy zaobserwować bardzo dużą zmienność preferencji dotyczących koloru. Po czteropunktowym wzroście popularności kolor srebrny osiągnął 36 proc., utrzymując swoją pozycję niekwestionowanego zwycięzcy, podczas gdy kolor czarny stracił aż osiem punktów i z 23 proc. zajął drugą pozycję. Przewiduje się jednak, iż z roku na rok zmiany na tym stale rozwijającym się rynku będą coraz mniejsze.