Właściciele e-sklepów zauważyli, że pakowanie ekologiczne to nie tylko zawijanie wszystkiego w papier, aby za wszelką cenę zastąpić plastik.
Zamiast tego starają się ograniczyć całkowity ślad ekologiczny, dokształcają klientów i dbają o to, aby wszystkie ich koperty i pudełka można było poddać recyklingowi.
Czemu papier nie zawsze jest "ekologiczny"?
Dla niektórych osób pakowanie ekologiczne wiąże się z odrzuceniem plastiku i używaniem papieru gdzie tylko się da. Rzeczywistość jest jednak trochę bardziej skomplikowana. Wszystko zależy od surowców użytych do wyprodukowania danego wyrobu oraz śladu ekologicznego pozostawianego np. podczas transportu.
Przykładowo, do produkcji papieru zużywa się poza ogromną ilością wody (na 1 tonę papieru przypada jej około 85 000 litrów) również wielką ilość energii. A do wytworzenia opakowania plastikowego z materiałów pochodzących z recyklingu poza energią elektryczną nie trzeba już żadnych innych surowców.
Podobna sytuacja występuje w przypadku transportu opakowań "ekologicznych" na duże odległości, ponieważ już sam transport zostawia pokaźny ślad ekologiczny.
Część ekologicznie nastawionych e-sklepów decyduje się nie wracać do czasów, kiedy to w swojej ofercie nie posiadała ani jednego opakowania plastikowego. Zamiast tego coraz częściej sprzedawcy postanawiają poddawać recyklingowi materiał opakowaniowy i uświadamiać klientów w jaki sposób segregować ten surowiec.
Papier jest co prawda produkowany ze źródeł odnawialnych, jednak do jego produkcji i recyklingu potrzeba ogromnej ilości energii. Źródło: Pixabay
Każdy musi znaleźć swoją drogę
Nie ma uniwersalnej i w 100% niezawodnej rady, jak być maksymalnie ekologicznym. Wszystko zależy od okoliczności i branży, w której firma prowadzi swój biznes.
E-sklepy starają się rozwiewać wątpliwości klientów związane z tym, czy dane opakowanie zostało wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu i czy nadaje się ono do ponownego przetworzenia, zwracając uwagę na sortowanie i poprawne gospodarowanie odpadami.
To, że nie istnieje uniwersalne rozwiązanie na to, jak pakować w 100% ekologicznie, pokazuje e-sklep z modą thredUP. Według Madeline Aaronson używanie kopert plastikowych wymaga 3,5 razy mniej całkowitej energii niż kopert kraftowych. Z kolei marka modowa Patagonia wyliczyła, że bardziej ograniczy ślad ekologiczny nadal używając opakowań plastikowych, niż przechodząc na papierowe.
Jak poradziły sobie z tym e-sklepy?
Podobnie jak internetowy sklep Patagonia, również inni właściciele e-sklepów wracają do plastikowych kopert i woreczków, pilnując aby produkty te zawierały jak najwięcej surowców pochodzących z recyklingu. Ponadto zachęcają oni swoich klientów, aby jeśli to możliwe ponownie skorzystali z opakowań lub umożliwiali ich recykling, wyrzucając je do odpowiednio oznaczonych pojemników.
Niektórzy przedstawiciele rynku e-commerce starają się również oszczędzać na wypełniaczach i nie obawiają się już dodawać do paczek używanych opakowań, w których uprzednio otrzymali towar od swoich dostawców.
Inni z kolei starają się używać opakowań, których producenci deklarują stosowanie materiałów certyfikowanych, zapewniających maksymalną ochronę środowiska naturalnego. Wycofują również z użytku opakowania problematyczne w recyklingu, np. te składające się z kilku materiałów, które trudno rozdzielić (woreczki typu doypack, koperty bąbelkowe etc.).Jak widać nie ma prostego rozwiązania skomplikowanych problemów, również w przypadku ekologii i opakowań. W ten sposób jednak mamy szansę poznać tych sprzedawców, dla których środowisko naturalne nie jest obojętne, a stosowane przez nich w praktyce rozwiązania zostały dogłębnie przemyślane.
Plastik i papier jako wypełnienie paczki. Najważniejsze jest to, aby towar mógł zostać przetransportowany bez uszczerbku