Free Energy Technology postawiło na ekologiczne opakowania dla produktów spożywczych. Gekko wprowadzi na rynek nowoczesne kremy dopasowane do rodzajów problemów skórnych. A Heliar ma sposób na utylizację paneli fotowoltaicznych. W tym roku ponad 50 śląskich firm wprowadziło do swojej działalności nowe rozwiązania technologiczne i organizacyjne. Pomogli im w tym trenerzy, którzy szkolą biznes w ramach projektu Innovation Coach.
- Od lat z powodzeniem działamy w branży fotowoltaicznej. Chcieliśmy rozszerzyć naszą działalność. Z pomocą coacha wypracowaliśmy nowy pomysł na to, jak można utylizować panele fotowoltaiczne, odzyskując jednocześnie potrzebne surowce – wyjaśnia Piotr Kwiecień z firmy Heliar. - W Polsce nie ma jeszcze kompleksowych usług w tym zakresie. Jesteśmy firmą ze Śląska, a dzięki nowej strategii możemy być pionierami w skali kraju - uzupełnia Kwiecień.
Śląskie na 4 pozycji w kraju - 702 podmioty, 2,4 mld zł na prace B+R
Pod względem nakładów na prace badawczo-rozwojowe województwo śląskie jest na czwartej pozycji w kraju. Niewiele brakuje do podium, ale równie łatwo się od niego oddalić. Wiele zależy od lokalnych firm, takich jak Gekko, Heliar czy Free Energy Technology, które stworzyły pomysł na swoją pierwszą innowację, jak i tych, które są przed rozpoczęciem tej przygody. Regionalni przedsiębiorcy mają do dyspozycji trenerów wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach.
- Przedsiębiorcy często nie wiedzą, czy i w jaki sposób mogą sfinansować nowatorskie pomysły z dostępnych funduszy publicznych, aby dokonać transformacji i wejść na rynek z ulepszonymi lub nowymi produktami, które zostały opracowane dzięki pracom badawczo-rozwojowym – zaznacza ekspertka na co dzień pracująca z przedsiębiorcami, dr hab. Magdalena Zabochnicka, profesor Politechniki Częstochowskiej. – Dlatego przeprowadzamy ich przez cały proces od A do Z. Pod naszym okiem wypracowują pomysły, wskazujemy im, jaki mają potencjał oraz podpowiadamy, jak go wykorzystać. Sugerujemy też źródła dofinansowania i przybliżamy niezbędne formalności.
Najnowsze dostępne dane GUS pokazują, że innowacyjność w województwie śląskim budują 702 podmioty, które w sumie zainwestowały w prace badawczo-rozwojowe 2,4 mld zł. Przy czym 60 proc. tych nakładów to działalność inwestycyjna firm, a 40 proc. organizacji publicznych, m.in. uczelni.
- Patrząc na nakłady na prace badawczo-rozwojowe, województwo śląskie jest na czwartym miejscu w kraju, natomiast pod względem liczby podmiotów, które inwestują w technologie - na trzecim. To świadczy o dużym zaangażowaniu regionu w działania B+R – tłumaczy Katarzyna Walczyk-Matuszyk, odpowiedzialna za projekt Innovation Coach, wspierający przedsiębiorców w tym zakresie. – Mamy więc do czynienia z sytuacją, w której w województwie śląskim są przedsiębiorcy zainteresowani działaniami B+R, dlatego tak ważne jest wsparcie eksperckie i wskazanie firmom źródeł finansowania. Inicjatywa Innovation Coach powstała właśnie po to, aby pomagać w planowaniu prac oraz pozyskiwaniu funduszy na działania B+R - akcentuje koordynatorka projektu.
Śląskie na 202 pozycji w Europie
Obecnie województwo śląskie jest na 202 pozycji wśród regionów europejskich pod względem wprowadzania nowoczesnych rozwiązań. - Jeżeli lokalne firmy są zaawansowane technologicznie, korzyści dla regionu widać w trzech aspektach: ekonomicznym, społecznym i środowiskowym. To przyciąga inwestorów, którzy zapłacą podatki w danym regionie, zatrudnią nowych pracowników oraz postarają się o dotacje, z których może skorzystać całe województwo. Nowoczesne rozwiązania dodatkowo minimalizują negatywne oddziaływanie na środowisko - wyjaśnia Magdalena Zabochnicka.
Od czego zacząć?
Pierwszym krokiem, jaki musi podjąć przedsiębiorca, aby wdrożyć swoją pierwszą technologię, jest rozpoznanie własnego potencjału, przyszłego miejsca na rynku, celów biznesowych i grup docelowych odbiorców nowego rozwiązania. Bez tego nie można mówić o skutecznym wejściu na rynek z nowym produktem lub usługą.
- Podczas pierwszego etapu współpracy z przedsiębiorcami, pokazujemy firmie, jakim potencjałem dysponuje. Analizujemy cele, określamy potrzeby potencjalnych odbiorców, szacujemy wielkość rynku, w tym konkurencję. Oceniamy zasoby materialne, finansowe i ludzkie oraz sugerujemy zakres współpracy z jednostkami naukowo-badawczymi - wylicza Magdalena Zabochnicka. - W efekcie firma dostaje od nas gotowy plan działania, który powinna wprowadzić w życie.
Aby skorzystać z bezpłatnej usługi coachingowej, wystarczy zgłosić swoje przedsiębiorstwo do programu na stronie: www.innovationcoach.pl/zglos-firme.
Zdjęcie: Christina Morillo, www.pexels.com