Na targach Fakuma 2018 koncern Lanxess, producent specjalistycznych środków chemicznych, skoncentruje się na materiałach stworzonych z myślą o nowych formach mobilności.
- Chcemy pokazać, jakie korzyści zapewniają nasze materiały poliamidowe i poliestrowe oraz termoplastyczne materiały kompozytowe wzmacniane włóknami szklanymi o praktycznie nieograniczonej długości, zwłaszcza w przypadku elementów elektrycznego układu napędowego, lecz również w przypadku infrastruktury przeznaczonej dla samochodów elektrycznych - wyjaśnia Jan Bender, Kierownik Marketingu na region EMEA w jednostce biznesowej High Performance Materials (HPC). Koncern Lanxess przewiduje, że w przyszłości liczba elektrycznych i elektronicznych komponentów w samochodach znacznie wzrośnie.
- Już teraz dysponujemy szerokim asortymentem materiałów do tych zastosowań - wyjaśnia Jan Bender. - Pod względem odporności, właściwości elektrycznych, parametrów środowiskowych i innych wymogów spełniają one najważniejsze normy i standardy stosowane w branży elektrycznej i elektronicznej na świecie, a ponadto już teraz sprawdzają się w praktycznym zastosowaniu. - Koncern Lanxess skupia się również na możliwościach zastąpienia na razie dość drogiego poliamidu 66 niektórymi gatunkami poliamidu 6 i politereftalanu butylenu (PBT).
Poliamid 6 jako alternatywa dla poliamidu 66
Na targach Fakuma koncern Lanxess po raz pierwszy zaprezentuje swoją nową serię produktów Durethan Performance. Gatunki poliamidu 6 są kilka razy bardziej odporne na zmęczenie materiału pod wpływem pulsujących obciążeń niż standardowe produkty o tej samej zawartości włókna szklanego. - Spełniają między innymi coraz bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące długoterminowej wytrzymałości dynamicznej, które odnoszą się do elementów komór silnika z tworzyw sztucznych - wyjaśnia Jan Bender. Ponadto udało się poprawić ich statyczne właściwości mechaniczne takie jak wytrzymałość na rozciąganie w wysokich temperaturach. Możliwe zastosowania tych produktów obejmują układy poboru powietrza, moduły filtra olejowego oraz hamulca postojowego, ale także systemy zamków do mebli i obudowy elektronarzędzi. Dzięki ulepszonym właściwościom mechanicznym nowe produkty w wielu przypadkach mogą zastąpić drogie gatunki poliamidu 66 o tej samej zawartości włókna szklanego.
Wysoka przejrzystość dla fal o długości bliskiej podczerwieni
Koncern Lanxess opracował nowe gatunki poliamidu 6, poliamidu 66 i PBT przeznaczone specjalnie do złożonych części produkowanych seryjnie metodą spawania laserowego. Charakteryzują się wysoką przejrzystością na światło laserowe w zakresie bliskim podczerwieni, które jest wykorzystywane w procesie łączenia materiałów. - Te produkty stanowią naszą odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na obudowy do czujników, zespołów sterujących i wyświetlaczy wykorzystywanych do takich zastosowań jak systemy wspomagania kierowcy czy systemy jazdy automatycznej – wyjaśnia Jan Bender. Jednym z nowych produktów jest bezhalogenowy, opóźniający zapalenie Durethan AKV30FN04LT. W badaniach palności przeprowadzonych zgodnie ze standardem UL 94 amerykańskiego instytutu badawczego Underwriter Laboratories Inc. przezroczysty dla światła laserowego poliamid 66 osiąga najlepszy wynik w postaci klasy V-0 (dla próbki o grubości 0,4 mm).