Środki opóźniające zapalenie to większe bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych
Duża liczba komponentów elektrycznych i elektronicznych oraz wysokie napięcia w akumulatorach pojazdów elektrycznych zwiększają ryzyko zapłonu w przypadku wad technicznych. Istnieje coraz większe zapotrzebowanie na tworzywa sztuczne do takich zastosowań, czyli takie, które na podstawie badań UL 94 zostają zakwalifikowane od klasy V-0. Koncern Lanxess opracował szeroki asortyment bezhalogenowych, opóźniających zapalenie poliamidów i poliestrów, które spełniają ten wymóg i oprócz tego zapewniają też inne korzyści takie jak wysoka długotrwała odporność termiczna, odporność na prądy pełzające lub niska podatność na korozję w kontakcie z częściami pozostającymi pod napięciem. Na targach Fakuma koncern zaprezentuje na przykład związek PBT wzmocniony włóknami szklanymi, który osiąga doskonałe wyniki w badaniach GWEPT (badania zapłonu rozżarzonym drutem produktów końcowych prowadzone zgodnie z normą IEC 60695-2-11). Nadaje się on również do stosowania w nienadzorowanych urządzeniach gospodarstwa domowego zgodnie z normą IEC 60335-1 („brak zapłonu”).PBT jako alternatywa dla poliamidu 66
Kolejnym interesującym produktem z serii bezhalogenowych, opóźniających zapalenie gatunków PBT jest niewzmacniany Pocan BFN2502. Charakteryzuje się on wysoką, ponad 7-procentową wartością wydłużenia przy zerwaniu. Nadaje się w szczególności do produkcji części, które muszą być stabilne wymiarowo i zapewniać trwałą izolację elektryczną. Jest w stanie z powodzeniem zastąpić niewzmacniane gatunki poliamidu 66 zawierające halogenowe środki opóźniające zapalenie - nie tylko ze względów ekonomicznych, lecz również w przypadkach, w których absorpcja wilgoci przez poliamid w danej części negatywnie wpływa na stabilność wymiarową.Poliamidowe przewody powietrza do silników z turbosprężarkami
Kolejnym obszarem, na którym skupiają się prace koncernu Lanxess, jest opracowywanie nowych gatunków poliamidów do formowania rozdmuchowego przeznaczonych do produkcji przewodów powietrza do silników z turbosprężarkami. Takie silniki cieszą się rosnącą popularnością ze względu na wyższą wydajność. - Oferujemy szeroki wachlarz produktów, które spełniają typowe wymagania stawiane przewodom powietrza doładowującego i przewodom czystego powietrza. Nasze materiały są też łatwe w masowej obróbce i charakteryzują się wysoką jakością powierzchni - wyjaśnia Jan Bender. Przykładem takiego materiału może być poliamid 66 pod nazwą Durethan AKV320ZH2.0 oraz poliamid 6 pod nazwą Durethan BKV320ZH2.0. Te produkty zostały opracowane przede wszystkim z myślą o formowaniu rozdmuchowo-podciśnieniowym 3D, na przykład, przewodów powietrza. Ta grupa produktów obejmuje również bardzo miękkie, super trwałe materiały z poliamidu 6 o module sprężystości wynoszącym zaledwie 210 MPa (po kondycjonowaniu). Mogą być wykorzystywane do produkcji przewodów powietrza doładowującego ze zintegrowanym elastycznym kompensatorem. Takie jednomateriałowe rozwiązanie można uzyskać metodą wytłaczania z rozdmuchem.Źródło: Lanxess