Firma Mitsubishi Motors Corporation opracowała nowy materiał pokrycia wewnętrznych powierzchni kabiny pasażerskiej, łączący tworzywo PET oraz włókna bawełny.
Materiał będzie nowym dodatkiem do linii „zielonych plastików”, czyli technologii oryginalnych materiałów koncernu MMC pochodzenia roślinnego. Produkt w pierwszej kolejności posłuży do pokrycia siedzeń pojazdów, a rozpoczęcie produkcji masowej zaplanowano na lato tego roku.
W materiałach pokrywających wewnętrzne powierzchnie w pojazdach zwykle stosowano materiały pochodzenia naftowego, takie jak włókna PET, ze względu na ich wytrzymałość i odporność na spalanie. W podstawę z włókien PET nowego pokrycia wpleciono teraz włókna bawełny, które są powszechnie wykorzystywanym materiałem naturalnym przyczyniającym się do ochrony zasobów ropy naftowej.
Materiał zachowuje najwyższe standardy przewidziane dla podzespołów motoryzacyjnych dzięki swojej oryginalnej strukturze, a także za sprawą odporności na spalanie, typowej dla włókien bawełny. Może więc być wykorzystywany nie tylko w przypadku siedzeń, ale także podsufitki i elementów dekoracyjnych. Z uwagi na fakt, iż bawełna jest materiałem łatwym do pozyskania, nowy rodzaj pokrycia wnętrza będzie wykorzystywany w samochodach różnego typu.
Wstępne badania potwierdziły, iż emisja dwutlenku węgla w pełnym cyklu życia (od pozyskania surowców do utylizacji) została zredukowana o 20 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi produktami PET.
- Dążąc do spowolnienia wykorzystywania rezerw ropy naftowej, firma MMC kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad technologią „zielonych tworzyw”, która zastąpi materiały pochodzenia naftowego wykorzystywane obecnie w przypadku podzespołów motoryzacyjnych – tłumaczą przedstawiciele Mitsubishi Motors Corporation. - Dzięki będącym już w produkcji masowej produktom, takim jak materiał wykończeniowy wnętrza z włókien bambusa i polibursztynianu butylenu (PBS), maty podłogowe z włókien PTT czy żywica fenolowa z płynnego drewna, koncern MMC będzie nadal rozwijał zaawansowane technologie mając na celu stopniowe zwiększanie udziału części przeznaczonych do powtórnego przetwarzania.
Innowacyjny materiał łączący PET i włókna bawełny
2011-04-07