Jak zbudować efektywną strategię zrównoważonego rozwoju?

Ograniczanie negatywnego oddziaływania na planetę

Ochrona i przeciwdziałanie degradacji środowiska naturalnego to aspekt, który prawdopodobnie każdemu nasuwa się jako pierwszy na myśl, gdy mowa o filozofii zrównoważonego rozwoju. Sprzyja temu m.in. zainteresowanie społeczne wyzwaniami klimatycznymi, czy duża liczba regulacji prawnych, obligujących przedsiębiorstwa
do określonych zachowań i standardów działania. Jak wskazuje raport PIE, liderami zmian w tym obszarze są duże firmy z takich branż jak przemysł lekki oraz przemysł i górnictwo. Przykład firmy Cedo i podejmowanych przez nią działań zdaje się to tylko potwierdzać.

- Nasza działalność opiera się na tworzywach sztucznych - zarówno ich innowacyjnym wytwarzaniu, jak i recyklingu, dlatego w sposób oczywisty uwzględniamy aspekty środowiskowe w naszej działalności. Chcemy minimalizować nasz wpływ na otoczenie, a obszar "Planeta" stanowi drugi filar wypracowanej przez nas strategii zrównoważonego rozwoju. Oczywiście każde przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją wpływa na środowisko, pobiera energię, wodę, zużywa zasoby naturalne, generuje hałas czy odpady. Dlatego jednym z konkretnych celów, jaki zamierzamy zrealizować, jest osiągnięcie neutralności klimatycznej (tzw. Net Zero). Dodam, że od 2019 roku zmniejszyliśmy ilość wytwarzanych gazów cieplarnianych generowanych przez nasze fabryki, biura i recykling (Scope 1&2) o 72%. Zamierzamy również zoptymalizować efektywność energetyczną wszystkich naszych obiektów i tam, gdzie to możliwe, przejść na korzystanie z energii odnawialnej - objaśnia manager, dodatkowo wskazując na inne kluczowe obszary zmiany - naszym zobowiązaniem, które przekuwamy na realne działania, jest również poprawa gospodarowania wodą. Obejmuje ono zmniejszanie całkowitego jej zużycia oraz zapobieganie przedostawaniu się do kanalizacji i środowiska materiału stosowanego w produkcji. Wszystkie nasze zakłady produkcyjne przystąpiły do inicjatywy Opertion Clean Sweep. Kolejnym krokiem milowym było dołączenie Cedo do respektowanej inicjatywy Science Based Targets, gdzie firmy publicznie zobowiązują się do pewnych działań i są z tego rozliczane. Jesteśmy także w procesie weryfikacji i oceny naszych działań przez EcoVadis i mamy nadzieję na uzyskanie naszego pierwszego medalu jeszcze w tym roku. Kolejnym istotnym wątkiem, który firmy powinny brać pod uwagę i my to robimy, jest współpraca z dostawcami, którzy mają wysokie standardy etyczne, środowiskowe i społeczne.

Ten ostatni wymieniony przez eksperta aspekt, czyli wywieranie presji na kontrahentów biznesowych, wciąż nie jest powszechnym standardem w przypadku polskiego rynku. Z badania PIE wynika, że obecnie tylko 9% średnich oraz 15% dużych firm deklaruje, że wymaga od swoich dostawców spełniania określonych standardów środowiskowych.

maciej-slojewski-m
Maciej Słojewski, Group Communications Manager| fot. Cedo

Innowacyjna produkcja dla lepszego świata

Odpowiedzialna produkcja czy innowacyjność w opracowywaniu produktów mogących zastąpić nieefektywne środowiskowo rozwiązania to dwa z szerokiej palety celów zrównoważonego rozwoju ONZ dotyczących aspektu gospodarczego. Co paradoksalne, opracowanie PIE wskazuje, że firmy traktują je jako te, na które mają najmniejszy wpływ. Potwierdzają to zresztą dane Głównego Urzędu Statystycznego, według których większość
z polskich biznesów nie prowadzi działalności innowacyjnej. Na fakt tego, jak istotne jest ciągłe ulepszanie produktów w kontekście zrównoważonego rozwoju, zwraca jednak uwagę Maciej Słojewski:

- Trzecim filarem przyjętej przez nas strategii są "Produkty". Chcemy przewodzić w branży, jeśli chodzi o wykorzystanie materiałów z recyklingu. Zarówno gdy mowa o finalnym produkcie, jak i jego opakowaniu. Każdy karton, etykieta czy pudełko papierowe musi być albo z recyklingu, albo pochodzić ze zrównoważonych źródeł. Mówimy tutaj o certyfikacji FSC. Redukujemy ponadto całkowite zużycie plastiku w procesach produkcyjnych poprzez takie projektowanie produktów, aby były one lżejsze, cieńsze, a jednocześnie nadal spełniały najwyższe kryteria co do jakości. Za pomocą różnych zabiegów technologicznych staramy się, aby były one tak samo wytrzymałe, ale żeby zapotrzebowanie na surowiec czy energię do ich wytworzenia było niższe.

Manager wskazuje na jeszcze jeden istotny wątek, który może być koronnym dowodem i zarazem miernikiem tego, czy przedsiębiorstwa z należytą powagą podchodzą do tematu zrównoważonego rozwoju. Chodzi o mocne zakotwiczenie go na najwyższym, zarządczym poziomie przedsiębiorstwa.

- Ponad 2 lata temu zostało utworzone stanowisko Dyrektora ds. Zrównoważonego Rozwoju. Osoba ta zajmuje się dbaniem o wdrażanie określonych standardów, tworzy plany, nawiązuje relacje z organizacjami, które pomagają nam realizować cele ESG. Raportuje ona bezpośrednio do Dyrektora Generalnego całej Grupy Cedo. Słowem, jest to bardzo wysokie stanowisko, co dobitnie pokazuje, jak poważnie podchodzimy do tych zagadnień.

Przykład takich przedsiębiorstw jak Cedo jasno pokazuje, że aby efektywnie budować i realizować politykę zrównoważonego rozwoju w firmie, należy podejść do tematu kompleksowo, adresując zarówno kwestie społeczne, środowiskowe, jak i stricte produktowe. Źródłem efektywności jest ponadto nadanie temu obszarowi odpowiedniej rangi, na poziomie strategii biznesowej organizacji i top managementu.