Jak zbudować efektywną strategię zrównoważonego rozwoju?

Jak zbudować efektywną strategię…

Według ostatnich badań polskie przedsiębiorstwa są dopiero na wstępnym etapie wdrażania celów zrównoważonego rozwoju przyjętych w Agendzie 2030 ONZ. Oficjalną, długoterminową strategię rozwoju je uwzględniającą ma mniej niż połowa dużych firm. Na polskim rynku można znaleźć jednak organizacje, które od lat działają w oparciu o przemyślane plany w tym zakresie. O tym, jak efektywnie budować plany zrównoważonego rozwoju opowiada Maciej Słojewski - Group Communications Manager w firmie Cedo, której  filozofia opiera się na trzech filarach - People, Planet i Products.

Obowiązująca od 2024 roku Dyrektywa CSRD (The Corporate Sustainability Reporting Directive CSRD) obliguje podmioty gospodarcze, także te działające w Polsce, do tzw. raportowania niefinansowego dotyczącego trzech zakresów ESG (Environmental, Social, Governance). Największe przedsiębiorstwa będą musiały ujawnić je już za bieżący rok. Obowiązek ten czeka w kolejnych latach także pozostałe duże oraz średnie firmy notowane na giełdzie. Co więcej,  będą one musiały udostępniać tego rodzaju informacje także swoim kontrahentom biznesowym.

W tym kontekście pojawia się pytanie o świadomość i rzeczywiste działania polskich firm odnośnie ESG. Według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego z maja 2024 roku większość dużych (78%) i średnich (64%) przedsiębiorstw w naszym kraju słyszało o celach zrównoważonego rozwoju, m.in. zawartych w Agendzie 2030 Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jeśli jednak mówimy o posiadaniu długofalowej strategii w tym obszarze, to sytuacja wygląda znacznie mniej optymistycznie. Okazuje się, że ma ją tylko 43% dużych i jedynie 2% średnich firm.

Aspekt ludzki w zrównoważonym rozwoju to priorytet

Według przywołanego raportu PIE rodzime firmy deklarują, że dbanie o dobrostan, zdrowie i bezpieczeństwo zatrudnionych ludzi jest tym obszarem zrównoważonego rozwoju, na który mają największy wpływ. Aspekt ten jednak nie musi i nawet nie powinien ograniczać się wyłącznie do spełniania ustawowych norm BHP czy zapewnienia ergonomicznego miejsca pracy. Świadome społecznie firmy podchodzą do tego tematu z szerszą wizją. Mają bowiem przeświadczenie, że kompleksowe podejście może przyczynić się do zbudowania i wzmacniania atrakcyjnego wizerunku marki pracodawcy w oczach obecnych i przyszłych talentów. Może przełożyć się także na wymierne korzyści w postaci wysokiej retencji czy niskiej rotacji.

cedo-fabryka-m

- Nasza filozofia biznesowa jest zawarta w planie Grow with Purpose i opiera się na szeregu zobowiązań społecznych i środowiskowych zawartych w trzech filarach: People, Planet i Products. Obszar "Ludzie" nie bez przyczyny jest wymieniony na pierwszym miejscu. Wyznajemy bowiem filozofię, że sukces rynkowy zależy właśnie od ludzi, ich energii, entuzjazmu i pozytywnych doświadczeń. Sam plan powstał zresztą przy udziale pracowników z całej naszej firmy - mówi Maciej Słojewski, Group Communications Manager w Cedo, i dodaje - W przypadku firm produkcyjnych jak nasza, oczywistym priorytetem jest zapewnienie bezpiecznych i komfortowych warunków pracy dla każdego, kto decyduje się być częścią zespołu. Drugim istotnym celem z omawianego obszaru, o którym nie powinno się zapominać, jest rozwój zawodowy ludzi. Osoby zatrudnione u nas mają jednakowe szanse na poszerzanie indywidualnych umiejętności i robienie kariery w zgodzie ze swoimi talentami. Trzeci cel wiąże się z pozytywnym angażowaniem się w życie lokalnych społeczności. Mówiąc wprost, chcemy być jak najlepszym sąsiadem w okolicy, w której znajdują się nasze zakłady produkcyjne. W tym celu aktywnie działamy w obszarach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania i korzyści. Dlatego z pełnym przekonaniem inwestujemy zasoby finansowe i ludzkie we wsparcie społeczności w zakresie zdrowia, dobrego samopoczucia czy projekty środowiskowe. Wszystko to we współpracy z lokalnymi władzami i organizacjami pożytku publicznego. Czwarty cel w tym dziale stanowi szacunek i wsparcie dla różnorodności oraz promowanie równouprawnienia. Wszelkie przejawy dyskryminacji ze względu na płeć, pochodzenie czy seksualność są nieakceptowane i napiętnowane z całą stanowczością.

Co ważne, firmy, dla których aspekt społeczny jest istotny, mogą kierować się w codziennej działalności zestawami dobrych praktyk opracowanymi przez wyspecjalizowane instytucje. W przypadku Cedo przestrzega się na przykład dziewięciu zasad Kodeksu podstawowego ETI (Ethical Trading Initiative), który opiera się na konwencjach Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) i jest uznanym na arenie międzynarodowej zbiorem praktyk pracy.