12 maja w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbyły się uroczystości 150-lecia firmy BASF. Z tej okazji została zorganizowana konferencja prasowa, finał konkursu dla młodzieży oraz gala dla pracowników i partnerów biznesowych.
Podczas konferencji z udziałem dziennikarzy prezes BASF Polska, Dirk Elvermann, zarysował historię firmy oraz przedstawił główne etapy rozwoju spółki w Polsce. Do kluczowych momentów zaliczył m.in. przejęcie biznesu TDI od Grupy Ciech czy uruchomienie nowej fabryki katalizatorów w Środzie Śląskiej.
Prezes BASF Polska podkreślił, iż jego firma nie traktuje Polski jako miejsca do przeprowadzenia inwestycji, lecz włącza się także w rozwój lokalnych społeczności. Jako przykład wymienił działalność w obszarze nauki i edukacji. Wyrazem tych działań jest między innymi wsparcie, jakiego BASF udziela Centrum Nauki Kopernik i innym placówkom edukacyjnym.
Przedstawiając 150-letnią historię koncernu BASF, Elvermann wyliczył też największe wyzwania stojące przed ludzkością w perspektywie kolejnych dziesięcioleci oraz przedstawił konkretne działania firmy w celu przezwyciężenia problemów. Wśród najtrudniejszych zadań stojących przed ludzkością Elvermann wskazał między innymi potrzebę wyżywienia rosnącej liczby ludzi na świecie, konieczność przeciwdziałania zmianom klimatycznym czy trudności wynikające z postępującej urbanizacji. Według Elvermanna, innowacje w dziedzinie chemii wdrażane przez BASF mogą stanowić remedium na wiele wyzwań.
Z owymi wyzwaniami związany jest temat przewodni świętowania jubileuszu 150-lecia BASF w Polsce - idea inteligentnej energii. Firma pragnie pokazać, w jaki sposób jednocześnie użytkować i oszczędzać energię - nie tylko w przemyśle, ale również w codziennym życiu.
- W BASF pamiętamy o tym, że współcześnie zapotrzebowanie na energię dynamicznie wzrasta - przy jednoczesnym kurczeniu się surowców - powiedział Dirk Elvermann. - Nasze innowacyjne rozwiązania koncentrujemy więc na inteligentnym wykorzystywaniu zasobów energetycznych. Cel ten realizujemy zarówno poprzez udoskonalanie procesów produkcyjnych, jak również poprzez zapewnianie klientom energetycznych korzyści z użytkowania naszych produktów.
Światowe zapotrzebowanie na energię rośnie z dnia na dzień. Szacuje się, że do 2050 roku ludzkość będzie zużywała od dwóch do trzech razy więcej energii niż obecnie. Firma dostrzega więc potrzebę wprowadzania rozwiązań, które pomogą jej w optymalizacji procesów produkcyjnych i ochronie zasobów naturalnych. Swoje działania w tym zakresie koncentruje przede wszystkim na innowacjach, nad którymi każdego dnia pracuje około 10 tysięcy osób na całym świecie. Na badania i rozwój tylko w ubiegłym roku koncern przeznaczył blisko 2 mld euro.