Brytyjscy naukowcy opracowali innowacyjną dwuskładnikową wykładzinę na bazie kauczuku pochodzącego z recyklingu. Zużytkuje ona energię kinetyczną ludzkich kroków i przetworzy ją na energię elektryczną.
Wykładziny zostaną wykorzystane m.in. podczas przyszłorocznych Igrzysk Olimpijskich w Londynie. Ponieważ miasto przeżywać będzie w tym czasie istne oblężenie, zatem postanowiono skorzystać z obecności tłumu. Będzie on tworzył energię.
Produkt o nazwie PaveGen działa w oparciu o następującą zasadę: w wyniku ruchu wywołanego przez kroczących ludzi, między dwoma warstwami wykładziny występuje różnica potencjałów elektrycznych i jest zamieniana w energię, która może zasilić lampy LCD wbudowane w panele PaveGen. Trwałość płyt chodnikowych jest ograniczona do około pięciu lat lub 20 milionów kroków.
Panele nowej wykładziny dysponują po swojej spodniej stronie przy brzegach wbudowanymi płaskimi akumulatorami, pozwalającymi na przechowywanie całej zgromadzonej energii w czasie do trzech dni. Energia gromadzona jest w akumulatorach litowo-polimerowych, bądź przekazywana bezpośrednio do pobliskiego systemu oświetleniowego, wyświetlaczy informacyjnych.
Pierwsze 20 paneli zostanie zainstalowane w ruchliwym przejściu pomiędzy centrum handlowo-usługowym a Stadionem Olimpijskim. Władze miejskie spodziewają się tam ruchu rzędu 30 mln osób rocznie. Energia wydzielona w trakcie każdego kroku na panelu wystarczy aby zasilić na 30 sekund umieszczoną w nim lampę z żarówką LCD. Jest to żarówka niskoenergetyczna i nie potrzebuje tym samym dużej mocy do rozruchu. Dla porównania też można napisać, że energia Z 250 tys. ludzkich kroków będzie w pełni wystarczająca do naładowania 10 tys. telefonów komórkowych.
Pojedyncza płytka chodnikowa jest w stanie pochłaniać energię kinetyczną pochodzącą z ludzkich kroków i produkować 2.1 W mocy na godzinę.
Ponadto zdaniem konstruktorów system PaveGen może być zastosowany w miastach do oświetlania ulic i przejść podziemnych, map, drogowskazów i tablic informacyjnych oraz reklamowych, jeśli tylko zostanie zainstalowany rejonach o dużym natężeniu ruchu jak np. centra miast, stacje metra czy nawet szkolne i uniwersyteckie korytarze.