W Zakładach Azotowych Kędzierzyn zaczęła działać nowa instalacja do produkcji roztworu mocznika znanego w Polsce m.in. pod nazwą AdBlue.
Inwestycja kosztowała ZAK 6 mln zł. Produkowany w Kędzierzynie – Koźlu wodny roztwór mocznika służy do selektywnej redukcji tlenków azotu w spalinach wysokoprężnych silników Diesla, wyposażonych w tzw. Selektywną Katalityczną Redukcję. Technologia ta pozwala na rozkład tlenków azotu do azotu i pary wodnej.
Dopasowanie polskich norm do wymogów unijnych spowoduje, że od początku 2014 r. od wszystkich nowych pojazdów ciężarowych wymagane będzie spełnienie norm emisji Euro VI, a rejestracja, sprzedaż i rozpoczęcie użytkowania pojazdów nie spełniających tej normy będzie zabronione. Część samochodów ciężarowych już w chwili obecnej korzysta ze wspomnianego komponentu, a wdrożenie nowych przepisów wymusi zwiększenie popytu na nasz nowy produkt.
Surowiec produkowany w ZAK jest pobierany bezpośrednio z linii technologicznej Wydziału Mocznika. Linia produkcyjna jest zautomatyzowana, sterowana systemem komputerowym z centralnej sterowni Wydziału Mocznika. Roczna zdolność produkcyjna instalacji to 50 tysięcy ton. Odbiorcą roztworu mocznika produkowanego w ZAK jest kilka firm zewnętrznych, które sprzedają produkt w detalu pod własnymi markami.
Jeszcze dwa lata temu oceniano, że w ciągu dwóch lat zużycie AdBlue w Europie wzrośnie do około 1,5 mln ton rocznie. Prognozy dla Polski mówiły o sprzedaży na poziomie około 55 tys. ton w 2009 r. i 120 tys. ton trzy lata później. Kryzys spowolnił ten rozwój, jednak mimo kryzysu rynek AdBlue nadal rośnie, chociaż wolniej niż dotychczas. W tym roku jego sprzedaż ma być o ponad 50 proc. większa niż rok wcześniej. Niektórzy uważają nawet, że polski rynek AdBlue rozwija się szybciej niż rynek w innych krajach Unii Europejskiej. Oprócz Zakładów Azotowych Kędzierzyn producentem AdBlue są też. m.in. Zakłady Azotowe Puławy i Zakłady Chemiczne Police.