
- Dzięki zachowaniu sztywności w wysokich temperaturach osłona nie ulegnie odkształceniu ani awarii w nagrzanych punktach tylnego tłumika - mówi Harri Dittmar, ekspert ds. kompozytów w Bond-Laminates, jednostce zależnej Lanxess. - Co więcej, zastosowanie naszego kompozytu zwiększa wytrzymałość elementu na uderzenia i jego odporność na temperatury poniżej zera.
Wkładka Tepex ma 0,5 mm grubości i została wykonana z polipropylenu, w skład którego wchodzi tkanina zawierająca w 47 proc. (według objętości) niedoprzędy z włókien szklanych ciągłych.
- Dzięki tej wkładce udało się zwiększyć sztywność osłony o współczynnik równy cztery w temperaturze pokojowej i sześć w temperaturze roboczej tylnego tłumika - mówi Dittmar.
Zyskuje na tym także odporność na uderzenia. W testach penetracyjnych DIN EN ISO 6603-2 zastosowany materiał Tepex dynalite okazał się od ośmiu do dziewięciu razy bardziej odporny na uderzenia w temperaturze pokojowej niż komponent z masy tworzywa termoplastycznego (DLFT) oparty na polipropylenie.
- W temperaturze -30 st. C odporność na uderzenia wzrasta nawet dziesięciokrotnie - w takich warunkach DLFT na bazie polipropylenu będzie pękać podczas zderzenia, podczas gdy nasz Tepex - nie - powiedział Dittmar.
Tepex stanowi także atrakcyjny wariant dla wzmacnianych miejscowo komponentów tworzyw plastycznych tłoczonych na gorąco i materiałów formowalnych. Na przykład właściwości mechaniczne wzmocnionych przez Tepex propylenowych materiałów DLFT są takie same jak termoplastów wzmocnionych matą szklaną i tkaniną (GMT i GMTex) na bazie polipropylenu.
- W tym przypadku włączenie Tepexu do procesu DLFT stwarza znaczne możliwości oszczędzania, na przykład przy wytwarzaniu komponentów podwozia - wyjaśnia Dittmar. - Lekkie, propylenowe, wzmocnione tworzywa termoplastyczne (LWRT), wykorzystywane do produkcji paneli nadwozia z powodu swoich dźwiękochłonnych właściwości, można także znacząco usztywnić dzięki powierzchniom z Tepexu. Zastosowanie jednej warstwy materiału Tepex pozwala utrzymać efekt akustyczny. W rezultacie komponenty mogą bez trudu wytrzymać obciążenia mechaniczne, związane z ruchem drogowym.